Amőba (Gomoku)

ábra 1 amőba nyerő állás Ez a kb. 1000 éves játék kitűnő példája annak, hogy egy játék egyszerűsége, könnyű elsajátíthatósága ellenére nagy mélységeket tartogathat a vele kitartóan foglalkozók számára. Roppant nagy népszerűségét jelzi iskolánkban, hogy tanulóinknak több mint harmada részt vett az általunk rendezett regionális versenyeken.

Szabályai: általában négyzettáblán (13×13, 15×15 stb.) játsszák kövekkel, kétféle színben. (Papíron, ceruzával is játszható, mint minden olyan játék, amelynek jelhordozói a lerakás után nem mozdulnak el.)

A játékosok felváltva tesznek egy-egy saját követ a négyzethálós tábla valamelyik rácspontjára. (Lehet a négyzetekbe is, de hivatalos versenyen nem! Szimpátia kérdése. Hagyomány szerint sötét kezd.) Céljuk az, hogy pontosan 5 saját kőből folytonos (szomszédos rácspontok), egyenes vonalat alakítsanak ki valamilyen irányban, tehát vízszintesen, függőlegesen, vagy átlósan. Csak 5 kő lehet a nyerő, sem több, sem kevesebb!

Tanítási fogások:

  1. A nyerő ötös bemutatása

Például:

ábra 1 amőba nyerő állás

  1. Kötetlen játék, a támadás – védekezés gyakorlása

    • Hogyan védhetjük ki a támadást? / Saját köveinkkel megszakítjuk az ellenfél folytonos vonalát, például mindkét oldalról lezárjuk a négyesét.

Példa:

ábra 2 amőba négyes védése

    • Legalább hány kőnél szükséges védekezni? / Háromnál, mindkét végén nyitott hármasoknál

Fázisok:

ábra 3 amőba nyitott hármas

ábra 4 amőba nyitott hármas védése

ábra 5 amőba támadás négyessel

ábra 6 amőba négyes védése

    • Mire érdemes törekedni, amikor támadsz? / Minél több irányban kiépíteni négyeseket és nyitott hármasokat!

Egy védhetetlen helyzet:

ábra 7 amőba védhetetlen villa

  1. Hol érdemes kezdeni? / A tábla közepe táján.

    • Válasszuk ki a tábla különböző pontjait (szélén, közepén, sarkaihoz közel) és helyezzünk el rajta minél több nyerő vonalat! Mit tapasztalsz? / A tábla közepéhez közel több nyerő ötöst tudok létrehozni, mint a széle felé.

  2. Magasabb szinten, versenyzésre

    • Hármasok és négyesek – nyitott hármas, nyitott négyes

    • Villák (3)

      • két négyes

ábra 8 amőba villa 2

      • egy négyes, egy nyitott hármas

ábra 9 amőba villa 3

      • két nyitott hármas

ábra 10 amőba villa 4

    • Stratégiák:

      • Védekezésre: lóugrásban elhelyezett köveinkkel. Nyitott hármasok védése
      • Támadásra: egyszerre több négyes, vagy/és nyitott hármas (villa) felépítése négyesek és nyitott hármasok folyamatos képzésével
    • Néhány példa a kezdési előny csökkentésére:

      • „Swap” kezdéssel: felrakok két saját és egy ellen követ, az ellenfél eldönti, melyikkel játszik tovább
      • Kötelező a tábla közepén kezdeni, a következő kő viszont már csak a legalább 3. szomszédos rácspontra tehető (tehát legalább két szomszédos rácspontnak ki kell maradnia a két kő között) Másképpen: a kezdő a második lépésében a középső 5×5-ös rácspontnégyzeten kívül köteles követ elhelyezni.
      • Ugyanez, csak a középső 7×7-es rácspontnégyzetet tekintve.
      • A második játékos számára a 6 is nyerő

     5. Változatai

    • Több személyes

Három, esetleg négy személy is játszhatja azzal a megkötéssel, hogy a soron következőnek védenie kell az előző játékos félig nyitott négyesét, vagy nyitott hármasát!

Négynél több személy esetén nem 5, hanem 4 a nyerő!

    • Más formájú táblán

Jól játszható az Amőba hatszög táblán is.

    • Szabálymódosításos

Az Amőbának egy változata a Senryaku. Ugyanúgy van „enyém-tied” kő és pontosan 5 a nyerő. Viszont pénzfeldobás dönti el, hogy melyikünk jelét helyezem el valamelyik rácsponton! Előfordulhat, hogy valamelyikünk jeléből lényegesen több lesz a táblán. Látszólag hátrányos számomra, ha az ellenfelem kövét rakom le. (!?) Csakhogy ezzel akadályozhatom is őt, mert olyan helyre teszek, ahol ez a kő 6. lenne a sorban! Ezzel tehát kivédem az egyik támadó vonalát!

Forrás: Mészáros Mihály – Játsszunk táblajátékot!

Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

7 hozzászólás a(z) “Amőba (Gomoku)” bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Amitől a táblajáték foglalkozásoknak működniük kell 2. | meszaros-mihaly.hu

  2. Visszajelzés: Táblás játékok kezdéshez 2. | meszaros-mihaly.hu

  3. Visszajelzés: Pente („amerikai” Amőba) | meszaros-mihaly.hu

  4. Visszajelzés: Táblajátékok sakktáblára – az Amőba „potyogtatós” változata | meszaros-mihaly.hu

  5. Visszajelzés: Táblás játékok kezdéshez 1. | meszaros-mihaly.hu

  6. Visszajelzés: Az Amőba játék 11 hasznos tulajdonsága | meszaros-mihaly.hu

  7. Visszajelzés: Színezős játékok | meszaros-mihaly.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.