A táblaméret változó lehet, de leginkább az 5×5-ös ajánlható. 5-5 darab eltérő színű kő, plusz 1 darab az előzőektől különböző színben.
Szabály
Kezdőállás: egymással szemben, alapvonalon az 5-5 kő, a tábla középső mezőjén a „malac”.
A cél, a nyerés útja: a malacot vagy a saját alapvonalra vinni, vagy beszorítani, hogy az ellenfél ne tudjon lépni vele.
Lépés: előbb a „malac”, aztán a saját kő mozdul. Tehát kettős lépésű a játék (lépéskombinációs). Mindegyik kő ugyanúgy mozdulhat: sor, oszlop, átlós irányban, ütközésig. Vagyis valamelyik jelhordozóig, vagy falig. Mintha csúszna.
Megjegyzés
Az eredeti változatban a kezdő játékos első lépése csak egy saját kővel történik, tehát nem lép a malaccal. Valószínű, hogy ez a kezdési előny csökkentésére irányuló erőfeszítés a fejlesztő részéről. Mi, a gyerekekkel nem láttuk ezt eléggé indokoltnak így játszani. Tetszetősebbnek tűnik, mi több, elegánsabbnak a megkötés nélküli változat.
Tanítása
Első időszakban, különösen kisebbeknél célszerű csak sor-oszlop irányban megengedni a mozgást. Eltekinthetünk még ilyenkor a beszorításos győzelmektől.
Kellő gyakorlat után persze már játszhatják ők is a teljes változatot. Akár eltérő méretű, nagyobb táblán is.
Alkalmazás
Számkép, irányok, taktika, alternatíva-döntés.
Ha tetszik mindaz, amit leírtam, akkor kezdd ezzel:
Játéktanítás és Alkalmazás csomag
Felhasznált és ajánlott irodalom:
Mészáros Mihály: Játsszunk táblajátékot! (PDF, 2012.)
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály
Visszajelzés: Hétpróbások Bajnoksága 2017, Hejőkeresztúr – Játékok | meszaros-mihaly.hu
Visszajelzés: Táblás játékok a matematika órán, 3. rész – 5. osztály | meszaros-mihaly.hu
Visszajelzés: Gondolkodási és digitális kompetencia fejlesztése – táblajátékokkal | meszaros-mihaly.hu