Rendhagyó portfólió – Táblajáték

Bevezetés

Nagyon örülök annak, hogy egyre többen látják, mennyire jól használható eszköz a gyerekek nevelésében a táblajáték. Ezt bizonyítja a hejőkeresztúri iskolában megforduló sok érdeklődő, a velük lezajlott beszélgetések és a tekintélyes számú képzés, amelyet kollégáim és én tartottunk az ország különböző részein.

100_3006

Sok éve tapasztalom már ezt… Itt van erről egy régebbi és egy újabb videó.

Ezzel az írással az a célom, hogy bemutatkozzak egy kicsit szakmai szempontból, amely talán magyarázatot ad arra, hogyan kerültem rá erre a „táblajátékos pályára”. Ez már a második változat a weboldalon… Úgy gondoltam, hogy lerövidítem az eredetit, csak nagy vonalakban írok erről a témáról, nem szeretnék untatni ezzel senkit sem.

Hatások, előzmények, felismerések

Kezdeném azzal, hogy matematikai érdeklődésem bizonyára befolyásolta a táblajátékok, az észjátékok iránti vonzódásomat. Ez sokáig meghatározta a hozzáállásomat: a 90-es években még csak a matematika szakkör színesítésére használtam elsősorban őket. Később, egy jó darabig a problémamegoldó gondolkodás és a táblajátékok kapcsolata érdekelt leginkább. Azonban egy idő után más irányt vettek a dolgok…

Néhány évvel ezelőtt szakdolgozatom témája: „Felkészítés, felkészülés az egy életen át tartó tanulásra”, röviden az „élethossziglani tanulás”, a „lifelong learning” volt.

Felismertem az összefüggést a témám és a játékok gyakorlása között… Rájöttem arra, hogy ezekkel a játékokkal már kisgyerekkortól kezdve erősíthetjük azokat a készségeket, képességeket, magatartásmintákat, hozzáállást – nevezhetjük kompetenciáknak is –, amelyekre a mindennapi életben nagy szükség van: kezdeményezés, kapcsolatteremtés, kommunikáció, önálló döntés, leleményesség, kitartás, önuralom, elfogadás, udvariasság, együttműködés, segítségnyújtás, önálló véleményalkotás, értékelés, kritikai gondolkodás, önbizalom, önbecsülés, lelkesedés, tanulni vágyás, szóbeli kifejezőkészség, tervezés, célok kitűzése, irányítás, konfliktus kezelés stb. Természetesen mindent az életkornak megfelelő szinten. Látható, hogy zömében az érzelmi intelligencia körébe sorolható tulajdonságokról van szó. Különösen hangsúlyosak a vállalkozói és a szociális kompetenciák. Máshogyan közelítve: felszínre kerül a másokhoz és az önmagamhoz való viszony – interperszonális és intraperszonális intelligencia. Mindez a játék során. Célzottan, vagy spontánul.

E hatásokat mi nap, mint nap érzékeljük a rendszeresen táblás játékot játszó gyerekeknél. Felszabadultabbak, ugyanakkor fegyelmezettebbek, nyugodtabbak is a nem, vagy ritkán játszó társaiknál. Legjobb bizonyítékai számunkra például:

  • nem okoz számukra gondot a médiában való szereplés

  • könnyebben teremtenek kapcsolatot új környezetben, például táborban

  • gondolkodásuk rugalmasabbá válik, hamarabb túljutnak egy hétköznapi szituáción, problémán

Természetesen itt mindenkinél az önmagához mért előrehaladás a lényeg. Olyan szokások kialakítása, amelyek egy idő után belsővé válnak.

Ebben az írásban ugyan nem térek ki rá, de itt van néhány más, fentebb nem említett, észjátékokkal is fejleszthető szegmense az oktatásnak: megismerő funkciók, nyelvi intelligencia, logikai-matematikai intelligencia, térbeli intelligencia.

Elért eredmények, sikerek

Az első és legfontosabb: a táblajáték program megteremtése, elindítása és később összefogása a hejőkeresztúri iskolában. Kezdetek: a 90-es évek második felében

  • Különböző innovációs, szakmai pályázatokon nyert díjak (például KOMA)

  • Diákversenyek, dobogós helyezések – „hétpróbás” bajnokságok, sakk, dáma, gó, gomoku, téramőba (országos, sőt nemzetközi szinten is)

  • Gyümölcsöző szakmai kapcsolat Dr. Nagy Lászlóval (www.jatektan.hu), Köllner Ödönnel, Sótonyi Sándorral, Mérő Csabával, Jesztl Józseffel és Márton Ádámmal

  • A Hejőkeresztúri Táblajátékosok Társasága Egyesület és nyolc szakosztályának a megalakítása, megalakulása

  • Országos diákversenyek megszervezése és megrendezése Hejőkeresztúrban: Hétpróbások Bajnoksága, Gó, „nemzetközi” Dáma

  • Az Elmetörő tantárgy (eredetileg Elmetorna) beindítása a hejőkeresztúri iskolában

  • Képzések, bemutatók, előadások megtartása gyerekekkel, kollégákkal, vagy önállóan az ország minden táján, de itthon is

  • Két megtisztelő felkérés 2013-ban: egy meghívás előadás megtartására Potsdamba, játékkonferenciára, és egy „A játék” című könyvben való közreműködésre, amelyeket sajnos nem állt módomban teljesíteni

  • Média (M1, TV2 stb.) szereplések, amelyekben – ha röviden is – kifejthettem gondolataimat a témáról.

  • Az első – nagy sikerű – „táblajátékos” tábor létrejötte Bogácson, 2013 nyarán. Ez egy pályázat keretében valósult meg. Ebben csak a szellemi hátteret biztosítottam, és mint közreműködő vettem benne részt.

  • A táblajáték fejlesztő lehetőségeinek megismertetése bemutató órákon

  • A táblás játékok népszerűsítése  az iskolákban, a pedagógusok körében

  • A táblajáték szakkör közkedveltsége

  • Észjátékok használata tanórákon (Kezdet: a 2002. évben, matematika órámon)

  • A táblajátékos program megjelenése videókon, DVD-n

  • Folyamatos publikálás a honlapomon e tárgykörben

  • Könyvek megírása a témában: táblajátékok, alkalmazásuk, nevelési-fejlesztési lehetőségeik, tanításuk módszertana, táblajáték-matematikai feladattárak.

  • Több könyvre elegendő tapasztalati és elméleti anyag felhalmozása, összegyűlése az elmúlt évek folyamán, amelyek rendszerezésre és kiadásra várnak
  • Írásaim megjelenése mások különböző internetes és egyéb publikációiban, táblajáték-oktatás-fejlesztés témában. Igaz, többnyire forrás, vagy szerző megjelölése nélkül…

Céljaim

  • az igényes szabadidős tevékenység, játékkultúra terjesztése az iskolákban és a családokban

  • Hagyományos lebonyolítású szellemi diákolimpiai sportágak és versenyek népszerűsítése: „nemzetközi” Dáma, Gó, Gomoku,…

  • Rendhagyó „táblajátékos” vetélkedők megismertetése széles körben: Hétpróbások Bajnoksága, Logikaszinó, Maradj talpon!

  • A táblás játékokban rejlő nevelési és fejlesztési potenciál felkutatása, kiaknázása és közzé tétele

  • A táblajátékok szerepének bemutatása az együttműködésben, a közösségépítésben

  • Folyamatos publikálás, tanácsadás

A célok megvalósítása irányában tett lépéseimről itt, ezen a honlapon tájékozódhat minden érdeklődő.

Mészáros Mihály

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.