Én is nap mint nap tapasztalom, hogy a gyerekek (és nemcsak a kisebbek) nagyon szeretnek színezni. A színezős füzetek népszerűségéről a napközis nevelők valószínűleg ódákat tudnának zengeni.
Mivel azonban észjátékokat népszerűsít ez a weboldal, így illik ehhez kapcsolódóan írnom erről a témáról.
Kezdhetném a számolatlan kombinatorikai feladattal, amelyekhez könnyen hozzárendelhetjük a színeket, a színezést. Egyik kiváló példája ennek a Játéktan jegyzetben (10. oldaltól) a Pylos kezdőállásai az első lépéspár után.
Kicsik körében, kisebb méretű, lekicsinyített táblán az összes „lerakosgatós” típusú – azaz a jelhordozó a helyén marad – játék színezéssel is játszható. (X, O helyett.) Például az Amőba-típusú Vonalnyerőkből a legtöbb ilyen. A Hídépítősök egy része (Hex) is.
Jó példa erre az előző bejegyzésben bemutatott Teknősbéka játék is.
Sok erre alkalmas játékot találunk a Játéktan Letöltések oldalán a „Papíron ceruzával játszhatók” között. Még válogathatunk is a megjelenítések közül.
Lássunk néhány egyszemélyes, feladványszerű játékot! A lényegük az, hogy az ábrákat (területeket) kell kiszínezni úgy, hogy a szomszédos területek nem lehetnek azonos színűek. (Sarkosan találkozhatnak.) Eddig a feladat igen egyszerű, ha elég színt használunk hozzá. Ezért további feltétel még (és ez által lényegesen nehezedik a feladat), hogy minél kevesebb színt használjunk a színezéshez. Tudjuk, bármilyen bonyolult ábrához elegendő négy különböző szín. Ezt akár feltételül is szabhatjuk.
Az alábbi egyszerű ábrák alkalmasak a kicsik érdeklődésének a felkeltésére:
Természetesen ezeken a főleg színezéshez ajánlott táblákon eltérő jelekkel (betűkkel, számokkal), vagy különböző színű kövekkel is megoldhatjuk a feladványokat.
Eddig azokról a játékokról esett szó, amelyeket színezéssel is lehet játszani. Most essék szó azokról, amelyeket elég nehéz másképpen játszani! Hogy miért? A táblák magukért beszélnek…
Biztosan beválnak majd a kicsiknél. Szerintem a nagyoknál is. Feladványjátékként is jól funkcionálnak.
Nyilván kövekkel is játszhatók, ha elég nagyra rajzoljuk a mezőket (háromszögeket, négyszögeket). Legfeljebb kevesebb mezőből fog állni a tábla. Alsóbb évfolyamoknál ez nem is hátrány.
A végén pedig itt egy saját készítésű, amelyet csak díszítő (?) elemnek szánok 🙂 :
Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály
Kedves Mihály!
Most olvastam a Játéktan jegyzetet és nyomtattam azonnal.Ilyen feladatokat keresek, amit órákon és szabadidőben is használhatok.
Köszönettel.
Bogár Ildikó