A Dots kétszemélyes területfoglalós táblajáték, amely nagyon jól játszható papíron is, tollal és/vagy ceruzával. (Valamikor régen – diákként – mi is így játszottuk az 1. ábrához hasonlókon, csak a kerete előre meg volt rajzolva. Ám az „újrázás” szabálya nélkül, ami érthető is, miért.) Egyébként pedig talán a gyufaszál a legalkalmasabb jelhordozónak. A sok lehetséges tábla közül íme néhány:
Az alapjáték szabálya
Az induláskor üres tábla vonaldarabkáira (négyzetek oldalaira) a játékosok felváltva helyeznek el egy-egy gyufaszálat. Amikor valamelyik négyzet 4. oldalára is felkerül a gyufaszál (bezárul), akkor az ezt felrakó játékos elhelyezi a saját jelét (kövét) a négyzetbe (elfoglalja). Ezután ismét ő következik. Mindaddig, amíg négyzetet foglal. („újrázás”)
Cél
Minél több négyzet elfoglalása, azaz saját jellel ellátása. Akinek több ilyen lesz a játék végén, az nyer. Játék vége? Amikor az összes négyzetoldalra gyufaszál kerül.
Változatok
- Változtathatjuk a tábla méretét, formáját egyaránt. Lehet téglalap, négyzet, vagy más egyéb is. A lényeg, hogy egységnégyzetek alkossák.
- „Megbolondíthatjuk” a szabályt, a játékot azzal, hogy az egyes mezőkhöz értéket, számot rendelünk, lásd a 3. táblát! Sőt, külön jelekkel ellátott mezők is lehetnek, amelyek elfoglalása jelenthet nagyobb értéket (pl. 10-et), de akár negatív értelemben is! Vagy szélsőséges esetben győzelmet (vereséget), a többi elfoglalt mezőtől függetlenül. Lehet egyetlen táblán ilyen is, olyan is.
- Háromszögtáblákat is készíthetünk. Lásd: www.jatektan.hu, Játéktan jegyzet (letölthető) 105-107. oldal
- Kipróbálható többszemélyes, vagy takart mezős változata is
- Kötelezővé is tehető az ütés, azaz a mező elfoglalása 3, már meglévő vonaldarabka esetén
Alkalmazás
Na, a Dots is azon táblajátékok sorába illeszkedik, amelyeknek a felhasználási lehetőségeit lehetetlen teljes körűen leírni. Lássunk azért néhányat belőle:
- Kézenfekvő, hogy a számolási készséget fejleszthetjük a Dots játékkal. Nagyobbaknál negatív számok is szóba jöhetnek.
- Magyar nyelvtan, vagy nyelvi órára el tudom képzelni a következőt például: a mezők valamilyen betűket jelentenek és értelmes szavakat kell kirakni az elfoglalt mezők betűiből. Szókirakó játék.
- Előbbiekhez hasonlóan, kicsit hozzátoldva: történelem órán (évszám, esemény), irodalom órán (szerző, mű), földrajz órán (hely) stb.
- A gyerekek maguk is tervezhetnek táblákat, sőt ezekhez illő feladatokat is! (nyitott feladat)
Megjegyzés
- A különböző pozitív számokkal ellátott mezők módosítani fogják az alapjáték stratégiáját, hiszen egy-egy mező elfoglalása felértékelődik, másoké pedig alulértékelődik
- Ha negatív számokat is használunk, az már alapjaiban megrengeti a stratégiát, mert kerülendő mezők is lesznek. Ezek ugyanis nem növelik, hanem csökkentik a pontszámunkat. Felvetődhet, sőt ajánlott az ütés (mező foglalás) kötelezettségének a bevezetése.
- Csak negatív számok esetén pedig a játék célja egyenesen megfordul: minél kevesebb, ugyanakkor itt is minél nagyobb értékű (pl. -1 nagyobb, mint -4) mező elfoglalása az előnyös. Ez csökkenti kisebb mértékben a pontszámunkat, ami kezdetben 0. (Indíthatjuk más számoktól is a partit.) Tehát a cél itt minél kevesebbet veszíteni. A pozitív számos verzióval ellentétben, ahol a cél minél többet nyerni. (Mezőben, értékben.) Hacsak nem célunk a negatív számokkal történő számolás erősítése, akkor észrevehetjük, hogy ez a variáns megegyező a pozitív ellentettek (pl. 3 a -3-nak ellentettje) „vesztő” játékával. Azaz a cél: minél kevesebb érték begyűjtése a játszma végére. Vagy másképpen: segítsük hozzá ellenfelünket minél több pont begyűjtéséhez. Ebben a verzióban szinte kötelező az ütéskötelezettség, azaz a 4. oldalvonal behúzása.
Sokféle fejlesztő ötlet, feladat, gondolkodtató kérdés vethető fel e táblajátékhoz kapcsolódóan. Jó párat találsz ihletadónak a www.jatektan.hu weboldalon, a letölthető Játéktan jegyzetben, a 103. oldaltól a 122. oldalig. Egyébként is javaslom ennek az egyedülálló könyvnek a tanulmányozását! Találsz itt mindent: letölthető játéktáblákat, játékleírásokat, elkészítési, felhasználási ötleteket…
Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály
Visszajelzés: A teknősbéka játék | meszaros-mihaly.hu
“Valamikor régen – diákként – mi is így játszottuk … Ám az „újrázás” szabálya nélkül, ami érthető is, miért.”
Én nem értem. Miért?
Ezt valószínű, hogy a kezdés miatt írhattam, mivel „újrázás” esetén a kezdő rögtön elfoglalhatná a négy sarokmező mindegyikét. Persze le lehetne korlátozni a kezdést, vagy kizárni ezeket a mezőket.
Mi egyszerűen így ismertük, így játszottuk.
Az újrázás sokkal pergőbbé, kombinatívabbá teszi a játékot. Több jelentősége van a tervezésnek, a „trükközésnek”. Emiatt sokkal inkább érvényre jut a játéktudás, a taktika is.
A leglényegesebb pedig az, hogy a szimmetriát kihasználva a második fél leutánozhatná a kezdő játékos lépéseit, ami miatt az első lenne kénytelen először négyzetet nyitni, vagyis behúzásra lehetőséget adni, és ezzel hátrányba kerülni.
Ha egy mezőt elfoglaltam, ki következik? A másik játékos vagy nekem kell húznom egy oldalt valahol a táblán?
Én következem. (“újrázás”) Tehát mezőfoglalás után kell húznom még egy oldalt valahol. Ha ez ismét bezárás, akkor megint én jövök…
Játéktan jegyzetben (vonalkázós+gyufafeladványok):
http://www.jatektan.hu/jatektan/____2012_006/08dots_gyufa.pdf
dots-táblák:
http://www.jatektan.hu/jatektan/____2012_006/08dots_tablak.pdf
vari-tábla (6×6-os, v. értékekkel, v. 1/9-es, v. bombás, v. cél a csillag)
http://www.jatektan.hu/jatektan/____2012_006/dots_bombas.pdf
jó ez.
Visszajelzés: Gondolkodási és digitális kompetencia fejlesztése – táblajátékokkal | meszaros-mihaly.hu