Dots

dots A Dots kétszemélyes területfoglalós táblajáték, amely nagyon jól játszható papíron is, tollal és/vagy ceruzával. (Valamikor régen – diákként – mi is így játszottuk az 1. ábrához hasonlókon, csak a kerete előre meg volt rajzolva. Ám az „újrázás” szabálya nélkül, ami érthető is, miért.) Egyébként pedig talán a gyufaszál a legalkalmasabb jelhordozónak. A sok lehetséges tábla közül íme néhány:

dotsdots2

dots3

Az alapjáték szabálya

Az induláskor üres tábla vonaldarabkáira (négyzetek oldalaira) a játékosok felváltva helyeznek el egy-egy gyufaszálat. Amikor valamelyik négyzet 4. oldalára is felkerül a gyufaszál (bezárul), akkor az ezt felrakó játékos elhelyezi a saját jelét (kövét) a négyzetbe (elfoglalja). Ezután ismét ő következik. Mindaddig, amíg négyzetet foglal. („újrázás”)

Cél

Minél több négyzet elfoglalása, azaz saját jellel ellátása. Akinek több ilyen lesz a játék végén, az nyer. Játék vége? Amikor az összes négyzetoldalra gyufaszál kerül.

Változatok

  • Változtathatjuk a tábla méretét, formáját egyaránt. Lehet téglalap, négyzet, vagy más egyéb is. A lényeg, hogy egységnégyzetek alkossák.
  • „Megbolondíthatjuk” a szabályt, a játékot azzal, hogy az egyes mezőkhöz értéket, számot rendelünk, lásd a 3. táblát! Sőt, külön jelekkel ellátott mezők is lehetnek, amelyek elfoglalása jelenthet nagyobb értéket (pl. 10-et), de akár negatív értelemben is! Vagy szélsőséges esetben győzelmet (vereséget), a többi elfoglalt mezőtől függetlenül. Lehet egyetlen táblán ilyen is, olyan is.
  • Háromszögtáblákat is készíthetünk. Lásd: www.jatektan.hu, Játéktan jegyzet (letölthető) 105-107. oldal
  • Kipróbálható többszemélyes, vagy takart mezős változata is
  • Kötelezővé is tehető az ütés, azaz a mező elfoglalása 3, már meglévő vonaldarabka esetén

Alkalmazás

Na, a Dots is azon táblajátékok sorába illeszkedik, amelyeknek a felhasználási lehetőségeit lehetetlen teljes körűen leírni. Lássunk azért néhányat belőle:

  • Kézenfekvő, hogy a számolási készséget fejleszthetjük a Dots játékkal. Nagyobbaknál negatív számok is szóba jöhetnek.
  • Magyar nyelvtan, vagy nyelvi órára el tudom képzelni a következőt például: a mezők valamilyen betűket jelentenek és értelmes szavakat kell kirakni az elfoglalt mezők betűiből. Szókirakó játék.
  • Előbbiekhez hasonlóan, kicsit hozzátoldva: történelem órán (évszám, esemény), irodalom órán (szerző, mű), földrajz órán (hely) stb.
  • A gyerekek maguk is tervezhetnek táblákat, sőt ezekhez illő feladatokat is! (nyitott feladat)

Megjegyzés

  • A különböző pozitív számokkal ellátott mezők módosítani fogják az alapjáték stratégiáját, hiszen egy-egy mező elfoglalása felértékelődik, másoké pedig alulértékelődik
  • Ha negatív számokat is használunk, az már alapjaiban megrengeti a stratégiát, mert kerülendő mezők is lesznek. Ezek ugyanis nem növelik, hanem csökkentik a pontszámunkat. Felvetődhet, sőt ajánlott az ütés (mező foglalás) kötelezettségének a bevezetése.
  • Csak negatív számok esetén pedig a játék célja egyenesen megfordul: minél kevesebb, ugyanakkor itt is minél nagyobb értékű (pl. -1 nagyobb, mint -4) mező elfoglalása az előnyös. Ez csökkenti kisebb mértékben a pontszámunkat, ami kezdetben 0. (Indíthatjuk más számoktól is a partit.) Tehát a cél itt minél kevesebbet veszíteni. A pozitív számos verzióval ellentétben, ahol a cél minél többet nyerni. (Mezőben, értékben.) Hacsak nem célunk a negatív számokkal történő számolás erősítése, akkor észrevehetjük, hogy ez a variáns megegyező a pozitív ellentettek (pl. 3 a -3-nak ellentettje) „vesztő” játékával. Azaz a cél: minél kevesebb érték begyűjtése a játszma végére. Vagy másképpen: segítsük hozzá ellenfelünket minél több pont begyűjtéséhez. Ebben a verzióban szinte kötelező az ütéskötelezettség, azaz a 4. oldalvonal behúzása.

Sokféle fejlesztő ötlet, feladat, gondolkodtató kérdés vethető fel e táblajátékhoz kapcsolódóan. Jó párat találsz ihletadónak a www.jatektan.hu weboldalon, a letölthető Játéktan jegyzetben, a 103. oldaltól a 122. oldalig. Egyébként is javaslom ennek az egyedülálló könyvnek a tanulmányozását! Találsz itt mindent: letölthető játéktáblákat, játékleírásokat, elkészítési, felhasználási ötleteket…

Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:

 

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

8 hozzászólás a(z) “Dots” bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: A teknősbéka játék | meszaros-mihaly.hu

  2. “Valamikor régen – diákként – mi is így játszottuk … Ám az „újrázás” szabálya nélkül, ami érthető is, miért.”

    Én nem értem. Miért?

  3. Ezt valószínű, hogy a kezdés miatt írhattam, mivel „újrázás” esetén a kezdő rögtön elfoglalhatná a négy sarokmező mindegyikét. Persze le lehetne korlátozni a kezdést, vagy kizárni ezeket a mezőket.

    Mi egyszerűen így ismertük, így játszottuk.

    Az újrázás sokkal pergőbbé, kombinatívabbá teszi a játékot. Több jelentősége van a tervezésnek, a „trükközésnek”. Emiatt sokkal inkább érvényre jut a játéktudás, a taktika is.

    A leglényegesebb pedig az, hogy a szimmetriát kihasználva a második fél leutánozhatná a kezdő játékos lépéseit, ami miatt az első lenne kénytelen először négyzetet nyitni, vagyis behúzásra lehetőséget adni, és ezzel hátrányba kerülni.

  4. Ha egy mezőt elfoglaltam, ki következik? A másik játékos vagy nekem kell húznom egy oldalt valahol a táblán?

  5. Én következem. (“újrázás”) Tehát mezőfoglalás után kell húznom még egy oldalt valahol. Ha ez ismét bezárás, akkor megint én jövök…

  6. Visszajelzés: Gondolkodási és digitális kompetencia fejlesztése – táblajátékokkal | meszaros-mihaly.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.