A legújabb „sláger” minálunk… Az ötödikesek szó szerint rajonganak érte. A negyedikesek még nem. Valószínűleg csak azért nem, mert nem tudnak róla, nem találkoztak még vele. 🙂 Nemsokára azonban nekik is bemutatom ezt az elképesztően szellemes, remek játékot.
Vargha Balázs Játékkoktél című játékgyűjteményében találkoztam vele először. Dr. Nagy László Játéktanán sokáig kinn volt a kezdőlapon. Ugyanitt letölthető innen különböző formában, szép grafikával, játékszabállyal együtt: Teknősbéka játék
Játszható kövekkel, érdemes a táblát A3-ra felnagyítani. Vagy színezéssel.
Játékszabály – a teknőctől elvonatkoztatva:
Az egymással szomszédos különböző sokszögek – háromszög, ötszög, hétszög – csúcsait kell kövekkel elfoglalni, vagy kiszínezni. Ha valamelyik sokszög csúcsainak több mint a felét elfoglalod, akkor a tiéd az a sokszögterület. Annyi pontot ér, ahány csúcsú (oldalú) a sokszög. Például, ha valamelyik játékos elfoglal a hétszög hét csúcsából négyet, ötöt, hatot, vagy hetet, akkor övé a hétszög és a vele járó hét pont.
A játék végeztével a játékosok összegzik a pontjaikat. Az nyer, akinek több pontja lesz.
Melyek a legértékesebb mezők? Amelyekben minél több és nagyobb értékű területrész találkozik.
Néhány változatot is leközlök pusztán a kísérletezés kedvéért, de ezek inkább csak az elszámolásra vonatkoznak és nem a játékszabályra. Jelzem, hogy csak ötletek, nem kipróbált variációk:
- Az elfoglalt terület nem annyit ér, mint ahány csúcsa van, hanem amennyit elfoglalt belőle a többséggel bíró játékos. Tehát, ha a hét csúcsból ötöt foglalt el, akkor öt pontot kap érte.
- Az előző példával élve: ha a hét csúcsból ötöt elfoglal, akkor három pontot kap, mert 5 – 2 = 3. (Öt csúcs a sajátom, kettő a játszótársé.) Tehát a csúcsok számának a különbözete adja a pontszámot. Kisebbeknél a kivonás gyakorlására is jó lehet. Persze úgy is lehet, hogy ötöt kap, a játszótárs pedig kettőt. Felvethető, hogy milyen pontok elfoglalása célszerű? Mindegyik mezőpont annyiszor egy pontot ér, ahány sokszög csúcsa, ezért célszerű olyan helyekre tenni a köveket, amelyek minél több sokszögnek közös csúcsai. Mivel a teknőctábla eléggé homogén, ezért ez a számolás vélhetően nem teszi izgalmasabbá a játékot.
- A gyerekek adnak értéket a sokszögeknek a játszma megkezdése előtt. Ez erősen módosíthatja az eddig bevált stratégiát. Relatíve nagy értékű terület elfoglalása már győzelmet jelenthet. Ebben az esetben viszont a páratlan számú csúcs a kezdő győzelmét vonja maga után. Éppen ezért ilyenkor esélykiegyenlítési céllal páros számúak is lehetnének a csúcsok. Ha csak nem az a célunk, hogy észrevetessük a gyerekekkel az előbbi összefüggést.
- Nagy értéket is adhatunk a sokszögeknek, akár három-, vagy négyjegyű számot is, ha célunk az összeadás gyakorlása. Az értékadást rábízhatjuk a diákokra. Egy darabig ez a változat is érdekes lehet. Azonban túlzásba nem vinném, a számolás ne menjen a játék rovására.
- Összeadás helyett szorzás is dönthet az összes pontszámról, a sorrendről.
- Általánosíthatunk – bizonyos értelemben. Nem ragaszkodunk a három-, öt-, hétoldalú, sőt a páratlan oldalszámú sokszögekhez sem. Ezek formájához sem, ami lehet akár konkáv is. Természetesen az egész tábla, a teknős formájához sem. 🙂 Előnye, hogy bármikor, bárhol megrajzolható, a gyerekekkel is. Hátránya, hogy nem lesz olyan esztétikus és jópofa.
- Meg is fordíthatjuk a játékot. (Vesztő játék.) Ugyanilyen szabályok mellett az nyer, akinek kevesebb pontszáma gyűlik össze a játék végére. (Vagy egy másik: az viszi a terület pontértékét, akinek kevesebb elfoglalt mezőpontja van itt.)
- Háromszögmezős tábla: csak háromszögekből áll a tábla.
- Négyzettábla (pl. a sakk): csak négyzetmezők alkotják a táblát.
- Hatszögtábla, ötszögtábla: mint az előző kettő. Ezeknél az azonos sokszögekből álló tábláknál talán érdemes megvizsgálni a nyerő stratégiát. (Ajánlott mini, legalábbis kisebb táblákon.) Például kinek van és hol kezdjen?
- Több változat egybegyúrása.
- Az egy területnél (sokszögnél) legtöbb mezőpontot elért versenyző nyer, függetlenül az összes, elért pontszámtól. Ha ez egyenlő, akkor a következő ilyen dönt. Például, ha valaki elfoglalja egy terület összes pontját. Ha az ellenfél is rendelkezik ilyennel, akkor a nagyobbik terület dönt. Ha egyenlő ez is, akkor a következő sokszögterület a kérdés.
- Egyéni játék: meghatározott számú (pl. 10-15-20) kő esetén a lehető legtöbb pontértékű mező elfoglalása az eredeti, többségi szabály szerint.
- Olyan pontok a peremen, amelyek nem feltétlenül csúcsok.
- Előbb a területfoglaló játék, utána adni értéket a területeknek, bizonyos korlátok és szabályok mellett: például csökkenő számsor alapján. Ez két játékszakaszt jelent. Vagy a sokszög elfoglalása után rögtön értékadás: gazdálkodni bizonyos számhalmazból, pl. {10, 8, 8, 6, 6, 4, 4…}. (Számíthat a sorrend is, vagy lehet tetszőlegesen választható.) Ez lehet egy szorzó is. Felmerül a kérdés: felhasználom, elhasználom-e a legnagyobb pontszámot a már biztosan elfoglalt területemre, ha az csak egy háromszög? (3 × 10 = 30) Vagy inkább tartalékolom későbbre, egy hétszögre? (7 × 10 = 70) Lehet kényszerűség is: az elsőnek elfoglalt területem kapja a 10-es szorzót. Így nagyobb harc fog folyni az értékesebb területek mihamarabbi elfoglalásáért.
És folytathatjuk a sort…
Területfoglalós játékok: Dots, Blokus…
További területfoglalósok itt is: 50 válogatott, sakktáblán (is) játszható táblás játék PDF
Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály
Misi zárómondatához kapcsolódva:
„És folytathatjuk a sort…”
A sok-sok lehetséges változat egyszersmind tálcán kínálja az egyéni és közös alkotásra ösztönző „HOGYAN”-módszert. Miért ne agyalhatnánk a kölykökkel közösen a módosításokon az új változatokon? Szükség szerinti irányítással, induló ötletek, majd kidolgozás, szabályátfogalmazás, továbbadás-magyarázat…, esetleg 3-4 fős csoportok alakítsák ki saját változatukat , majd közösen értékelés: egyszerűbb/bonyolultabb lett, érdekesebb/unalmasabb, rövidebb/hosszabb parti. A „miért gondolat” sokkal több annál, mint a „tetszik/nemtetszik”… Az alkotás élmény, gondolat gondolatot szül…, érvelj/vitatkozz…, légy kritikus… A mai reklám-manipulált világunkban legyen saját értékelésed, saját véleményed…!!!
Az sem kizárt, hogy megdöbbennénk egy-egy kreatív –„nekünk eszünkbe sem jutott”- ötleten. Pl.: miért ne játszhatnánk gyufaszálakkal a Teknősbékát, mint a vonalkázóst?
Igen kézenfekvő! Különösen, ha előtte már megismertük a „Vonalkázós” (Doots) alapjátékát és annak is fejlesztettünk-variáltuk a változatait. Összehasonlítva: „cöveket verünk”, vagy „kerítést építünk”. Felismerni a hasonlóságokat a különbségeket, elgondolkozni azon, hogy milyen területszerzős játékokat ismerünk még. (Szellemi örökségünkből, a „klasszikus” régi-régi játékok alapötletei számos napjainkban fejlesztett „újdonságban” visszaköszönnek…)
Példa is a sorrend tervezésének hatékonyságára: ha a vonalkázós témában már így-úgy sikerült felvezetnünk a közös alkotás hogyanját, élményét, szabályait…, a teknősbékás foglalkozás ismétlésként, már gördülékenyebb…, a rákövetkezőkben pedig talán már igényként…
https://www.jatektan.hu/jatektan/____2012_006/dots_mokas.pdf
https://www.jatektan.hu/jatektan/____2012_006/dots_bombas.pdf
https://www.jatektan.hu/jatektan/____2012_006/081Dots_piciknek.pdf
Apropóként ajánlok még: (kritikával indított, de ugye „akinek nem inge…”) néhány további válogatott játékot „in memoriam” Vargha Balázs:
https://www.jatektan.hu/jatektan/____2012_006/varghabalazs.pdf
Visszajelzés: Mit lehet elérni a táblajátékokkal? | meszaros-mihaly.hu