Táblajátékok és matematikai kompetenciák 9.

dp5_1_pedpara_ch010400_image002 Magasabb szintű gondolkodást igénylő, Bloom taxonómiai rendszeréhez köthető kérdések és feladatok a táblajátékok világából…

A táblajátékok módszeres, szisztematikus alkalmazása elsőrangú terepe a fejlettebb gondolkodásra késztető kérdések feltevésének. (Bloom rendszere) Íme, egy kis csokorra való példa gyanánt:

Játszáshoz köthető kérdések:

Változtass a szabályokon, próbáld ki, működik-e így?

Készíts el a játékot saját magad!

Tervezz saját táblát valamelyik játékhoz!

Mit gondolsz, miért van ez és ez a szabály?

Nélküle milyen lenne a játék? Próbáld ki, értékeld!

Hogyan lehetne érdekesebbé tenni a játékot?

Elemezd az állást! Milyen stratégiát érdemes követni? Mik lehetnek a következmények?

Alkalmazd, ami tudsz! Ilyenkor milyen taktikát érdemes követni?

Miért lépted ezt, mi a célod vele?

A Reversi táblára utoljára letett korong jelölve van. Mi a hiba az állásban? Javítsd?

Sakk: állapítsd meg az utolsó három lépés sorrendjét! (Speciális állás: fordított lépésű feladvány.)

Matematikához szorosabban kapcsolódó kérdések:

Az adott állásban a Szoliter tábla mezőit (bábjait) oszd három csoportba valamilyen szempont szerint! (félig nyitott végű feladat) Színezd ezeket különböző színnel! Magasabb szinten: a mezőket jelölő számpárokat sorold táblázatba! Írd le a szempontot!

Pl.: 1. Foglalt mezők, üres és elfoglalható mezők, üres és el nem foglalható mezők.

2. Startmező, átugrott mező, érkezési vagy „közömbös” mező.

Lehet-e valamelyik mező több színű? Lehet-e háromszínű?

Amazons: hányféle lépés(pár) lehetőséged van? Számold össze! Hogyan ítéled meg: melyik vezethet sikerre?

Pentominókból rakj össze a) tengelyesen, b) középpontosan tükrös alakzatot!

Mancala: állapítsd meg a helyes lépéssorrendet, melynek révén kiürülnek a rekeszeid! Számolj!

Dáma (Halma): keress minél hosszabb ütés(ugrás)vonalat, helyezd el a bakokat és az ütő (ugró) bábut! Mennyi lett a legtöbb?

Pentominókból (Hungariqa Pentominóból) építs valamelyik elemhez hasonló nagyobb méretűt! Hány darabból lehetséges ezt megvalósítani?

Mindezek a kérdések nem elégednek meg az ismeretek puszta közlésével, alkalmazásával, hanem önálló gondolatokat, kisebb-nagyobb kreativitást, divergens gondolkodást igényelnek!

A kép forrása: www.tankonyvtar.hu

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

Egy hozzászólás a(z) “Táblajátékok és matematikai kompetenciák 9.” bejegyzéshez

  1. Fontosak és lényegesek és kihagyhatatlanok az általános, minden (tábla-)játék esetén felteendő (és megválaszolandó) gondolatok.
    Csak azért, hogy pont 10 legyen:
    🙂
    Milyen hasonlóval találkoztál már? (Mi a különbség? Melyik és miért tetszett jobban? Melyik születhetett korábban?)

    Miért is fontos ez? A bemutatásra tervezett játékok egymás utáni (hatékony) sorrendjét két szempont figyelembevételével tervezzük: 1. fokozatosság egyszerűtől a bonyolultig, 2. a már ismertekre alapozva, ismételve…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.