Táblajátékok és matematikai kompetenciák 10.

A táblajátékok és a matematikai kompetenciák összefüggéseit megvilágítani szándékozó írásom befejező része következik… Visszautalás az eddigiekre és  kitekintés a matematikai kompetenciákon túli területekre is.

Az eddigiekben felvázoltak a matematikával való szoros összefüggésre fókuszáltak, nem tárgya ez írásnak a teljes spektrum feltárása, ami tömören fogalmazva is legalább füzetnyi terjedelmű lenne. Az írásom elején feltüntetett kompetenciaterületekkel való szoros összefüggéseknek a részletes feltárása pedig – elméleti és gyakorlati megalapozottsággal – a fejlesztési lehetőségek szinte korlátlan volta miatt vaskos köteteket eredményezne.

Úgy gondolom, hogy az általános iskolai korosztály matematika óráin a táblás játékok felhasználhatóak tehetséggondozásra és felzárkóztatásra egyaránt, alsóban és felsőben is. Azonban ennek fontos feltétele az idő biztosítása a játékok megismerésére, valamint olyan szemléletmódnak az érvényre jutása, amely elsődlegesnek tartja az alapozást, a mélyítést, a kísérletezést és az életkori sajátosságokat a rohanással, a felszínességgel, az ismeretanyagnak alsóbb évfolyamokra lecsúsztatásával szemben…

A további, kicsit túldramatizált, „szocreálos” színezetű szóhasználatot újrafogalmaznám… 🙂 Nem a tartalom, csupán a forma miatt. Lássuk akkor az új folytatást…

A következő hasonlattal élve: „Nem az számít, hogy mennyit eszünk, hanem az, hogy mennyit emésztünk meg belőle!” (Úgy emlékszem, Vekerdy Tamástól olvastam ilyet, hosszú évekkel ezelőtt, a Nők Lapjában.)

Végül, de nem utolsó sorban: jelen pillanatban is számtalan új kihívással, megoldandó feladattal kényszerül szembenézni az emberiség, de az egyes ember is. Egyetérthetünk ebben? Klímaváltozás, természeti csapások, környezetszennyezés, migráció… Soroljam tovább? Sőt, előre nem látható nehézségekkel is. Ez mindinkább így lesz a közeljövőben. A jövő generációjának a legfontosabb dolga éppen ezeknek a problémáknak a felismerése és megoldása lesz. Márpedig ez leleményességet, önálló döntést, asszertivitást, felelősségvállalást, együttműködést, alkalmazkodást, szabálykövetést, kritikus gondolkodást igényel, csakhogy kiemeljek néhányat a korábbiakban említett kompetenciák közül.

Úgy gondolom, hogy mindezeknek a kompetenciáknak a kialakítását, fejlesztését már kisiskolás korban, a nevelés során, játékosan kell elkezdeni! Tapasztalataim alapján a táblajátékok erre kiválóan alkalmasak – hozzáértő irányítással párosulva.

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.