Itt szó van a táblajátékok tanórai felhasználásának két alaptípusáról, a nyolc európai kulcskompetenciáról és ezek NAT-ban való megjelenéséről. Mindezt utalásként arra, hogy a táblajátékok mennyire jól alkalmazhatók a felsorolt területek erősítésére az „élethossziglani tanulás” – lifelong learning – jegyében. Mivel ennek a több mint 5 évvel ezelőtt készült írásnak csak a matematikai kompetenciákkal való szoros viszony kimutatásának a célja, ezért ennek részletes kifejtése részemről a közeljövőben várható.
A játékok tanórai alkalmazását két típus szerint tudom elképzelni:
Az egyik mód, amikor szükséges a játék szabályának az ismerete, a tájékozottság. A továbbiakban erre építhetők az elsajátítandó, vagy begyakorlandó tananyag, az oktatási-nevelési célok. Ez időigényesebb, gondos előkészítést kívánó módszer.
A másik mód, amikor a játékot, mint kézzel fogható demonstrációs eszközt – modellt – használjuk fel, tehát nem szükséges a szabályismeret. Itt a tapasztalás kerül előtérbe.
Mindkét alkalmazás helyénvaló, a célok alapján dönthető el, hogy melyik valósítható meg, melyik hatékony.
Nézzük, melyik az a nyolc európai kulcskompetencia, amelyek birtoklásában látják megvalósulni az állampolgárok boldogulását! Olyan ismeret, készség, és attitűd együttes, amely a magas fokú alkalmazkodás, az élethossziglani tanulás záloga:
Anyanyelvi kommunikáció
Idegen nyelvi kommunikáció
Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák
Digitális kompetencia
A tanulás tanulása
Személyközi és állampolgári kompetenciák
Vállalkozói kompetencia
Kulturális kompetencia
Vannak írások, amelyek kilenc kompetencia területről beszélnek, különválasztva a matematikait a természettudományitól és technológiaitól.
A kulcskompetenciák hazai leképeződése, tükröződése a NAT kereszttantervi követelményeiben így nyilvánul meg:
Kiemelt fejlesztési feladatok:
Énkép és önismeret
Hon- és népismeret
Európai azonosságtudat – egyetemes kultúra
Környezeti nevelés
Információs és kommunikációs kultúra
Testi és lelki egészség
Tanulás
Felkészülés a felnőtt lét szerepeire
Kulcskompetenciák:
Kommunikációs
Narratív
Döntési
Szabálykövető
Lényegkiemelő
Életvezetési
Együttműködési
Problémamegoldó
Kritikai
Komplex információk kezelésével kapcsolatos képességek
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály
Azt ígértem a Játéktanon, hogy karácsonyra felrakom a javított-kibővített Jegyzetet. Egyre inkább úgy látom, hogy bőven ráérek vele. Van már sakk-tantárgy és (mint a lenti hírben olvasható) alakul a Darts-tantárgy, bár kezdetben tán még csak a tornaórákon…
Az Elmetorna? Ahogy én álmodtam, amelynek (a saját kezűleg elkészíthető) logikai- és táblás játékok adnák a nevelési-oktatási eszköztárát? Minek? Kinek? Talán majd sok év múlva valamikor.
Én, egyelőre annyit teszek, hogy még nem törlöm le a jatektan oldalt.
Neked, Misi sok sikert!
Barátsággal, Nagylaci
=================
Kiss Norbert, az Emberi Erőforrások Minisztériumának sportért felelős helyettes államtitkára a sajtótájékoztatón kijelentette, a sportkormányzat legfontosabb stratégiai partnerei a gyerekek, ezért szívesen támogatnak olyan programot, amely a gyerekeket érinti. “Úgy gondoljuk, hogy a sakk mellett kell egy másik logikai készségeket fejlesztő játék is az iskolákba” – tette hozzá Kiss Norbert. A sajtótájékoztatón bemutatták a Microsoft által készített szoftvert, amellyel a különböző darts játékokat, valamint az azokhoz kapcsolódó matematikai részfeladatokat lehet szimulálni. Székely Pál a közeljövőben országjáró körút keretein belül mutatja majd be a szoftvert, és a darts sportágat számos iskolában….
https://propeller.hu/itthon/2986341-bevezethetik-dartsot-magyar-kozoktatasba