Ebben és a soron következő néhány részben a számolási készséget fejlesztő táblajátékokról lesz szó – a teljesség igénye nélkül. Különösen az alsós korosztály kedvenc játékai kerülnek terítékre, mint a Mancala, Vonalnyerők (Tőtikék, Amőba), Pikkpakk, Dobókockás társasjátékok. Ez a szakasz elsősorban a Vonalnyerők előnyeit ecseteli.
Kezdjük az alapvető készségekkel!
Az alapműveletek
Számtani műveletek sikeres elvégzését megelőző „állapot” kell, hogy legyen az egyszerűbb, kisebb számképek felismerése, valamint a számlálás, vagyis az egy – egy értelmű megfeleltetés. Előbbi fejlesztésére kitűnőek a Mancala, a Dobókockás játékok, a Dominó, a Nyerő vonalasok, a Csoportosan eltolandók, de minden játék, gondoljunk egy végső állás néhány kövére, bábjára! Az utóbbira alapvetően a Mancala, a Dobókockás társasjátékok ajánlhatók különösen. Megjegyzem, a gyerek itt találkozik a legegyszerűbb ritmussal: egy lépés – egy mező (minden mező érintve), vagy egy kövecske – egy gödör.
Begyakoroltatásukra legjobb a kötetlen játék, nagy szerepe van ebben a családi háttérnek, az óvodai fejlesztő foglalkozásoknak is. Nálunk ezt a szerepet a már említett táblajátékos klub tölti be. Hátránya, s ezáltal az otthoni légkört nem pótolja, hogy népszerűsége ellenére nem mindegyik gyerek jár a foglalkozásokra.
A számtani műveletek közül az összeadás és a kivonás (pótlás) fordul elő gyakran a logikai játékokban, ritkábban a szorzás és az osztás (bennfoglalás). Kisiskolások körében előnyös pl. a Vonalnyerők játékcsaládból néhány „egyed” „bevetése”. A mindenki által ismert Amőbára (Ötödölő), vagy a kevéssé ismert Tőtikékre gondolok elsősorban, de kitűnőek e célra a Csoportosan eltologatódók (Pl. Kiütős Pikkpakk, vagy Tologatós Amőba), a Mancala, valamint a Dobókockás játékok két dobókockával.
Vonalnyerők esetén négyes, vagy ötös nyerővonal kialakítása a cél, összpontosítás közben rögzül a számkép, a gyerek összead, kivon (kiegészít, pótol). A négyes és ötös felbontás játékosan rögzül a gyermekekben. Ezek a játékok különösen alkalmasak – a cél jellegénél fogva – kombinatív és algoritmikus gondolkodásuk fejlesztésére. Magasabb szinten esztétikai élmény lehet számukra a kényszerítőzés, a kombinációk világa. E játékok teli tábláig is játszhatóak, ahol az a nyertes, akinek több nyerő vonala alakul ki. Kicsiknél a Tőtikék hornyos (begurulós) változata javallott előbb: magától működik, ezért kevesebb absztrakciót igényel. Évek óta a legnépszerűbb játék. (Talán még a nagyoknál is.) E játékok sajátja még néhány fontos, alapvető fogalom játékos megismertetése, megértetése és megtapasztalása: vízszintes, függőleges, átlós, irányok, egyenes.
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály