Ostábla – Backgammon 2.

A táblajáték és szabályai

ostábla kép A játék tartozékai: 1 tábla, 15-15 (világos-sötét) korong, 2 dobókocka

A játéktábla:

  • A középen, függőlegesen húzódó sáv a sorompó.
  • A mezők háromszög alakúak és sorszámozottak.
  • A világossal játszó játékostól jobbra eső mezők a belső, balra eső mezők a külső mezők.
  • A játékostól távolabb eső belső mezők alkotják a játékos beviteli negyedét, a közelebb eső belső mezők pedig a levételi negyedét.

Tehát a belső mezők egyben beviteli és levételi negyedet is képeznek. Attól függően, melyik játékos szemszögéből nézzük.

A tábla és a Backgammon kezdőállás:

ostábla kép

Kezdés

A kezdés jogának eldöntéséhez mindkét játékos egyszerre (külön térfélen) dob egy-egy külön kockával. Amelyikük nagyobbat dobott, az kezdi a játékot, és meg is lépi a dobott számokat. Ezután a másik játékos jön, és ő már két kockával dob. Ő is meglépi a dobott számokat, majd így tovább, felváltva.

Példa: ha az egyik játékos 6-ost dobott, a másik pedig 4-est, akkor a 6-ost dobó kezdi a játékot úgy, hogy meg is lépi a 6-ost és a 4-est (vagy fordítva).

A Backgammon célja

Előbb levinni a saját korongokat a tábláról, mint az ellenfél.

Lépésszabályok

Haladási irány: az egyik játékos (világos) az óra járásával ellentétes, a másik (sötét) pedig megegyező irányban halad. (Az ábra alapján.)

A lépések végrehajtása:

  • A dobott számokat külön kell meglépni. Tehát például 4-6 dobás esetén nem 10-et, hanem 4-et és 6-ot kell lépni. A sorrend elvileg (!) nem számít: 4-6, vagy 6-4.
  • A dobásokat szabad egyetlen koronggal – amennyiben lehetséges, vagy kettővel is meglépni. (Például az egyikkel 4-et, a másikkal 6-ot lépek.) A lépések befejeztével a korong marad az utolsónak érintett mezőn.
  • A lépések nem fejeződhetnek be olyan mezőn, amelyen az ellenfélnek egynél több korongja áll. Ez foglalt (blokkolt) mezőnek számít.
  • A Backgammon játszma során, ha a korong olyan mezőn fejezi be a lépéseket, amelyen az ellenfélnek egyetlen korongja („szégyenfolt”) van, akkor ez a sorompóba kerül. (Rá kell helyezni a sorompó vonalára, sávjára.) Ez ütésnek számít.

Az ellenfél köteles ezzel a sorompóba tett korongjával (korongjaival) először lépni, amikor rákerül a sor. A sorompóból kilépő korong arra a belépési mezőre érkezhet, ahányat dobott a játékos. Tehát például 4-6 dobás esetén vagy a 4., vagy a 6. belépési mezőnek szabadnak kell lenni ehhez.

Ha nem tud kilépni innen (a dobott számú mezők foglaltak), akkor kimarad, ismét a másik játékos következik.

  • Két egyforma dobott szám (pl. 4-4) duplán számít, tehát négyszer kell meglépni a fenti szabályok alapján.
  • A Backgammonban lépéskényszer van. Ez azt jelenti, hogy mindkét dobott számot kötelező meglépni, ha mód van rá. Ha az egyiket semmilyen módon sem lehetséges, akkor a másikat kötelező. Ha vagy az egyik, vagy a másik léphető csak meg, akkor a nagyobbikat szükséges.

Megjegyzések, példák

  • (!) Tegyük fel, hogy 4-6 lett a dobás eredménye. Ha az összes korongunkat tekintve nem tudunk 4-et lépni, mert az ellenfél foglalja a mezőket, akkor a 4-6 nem léphető meg. Ebben az esetben csak a 6-4 jöhet számításba – ha szabadok a megfelelő mezők –, amit most csak egy korongunkkal tehetünk meg.
  • Tegyük fel ismét, hogy 4-6-ot dobtunk. A lényeg az, hogy olyan két koronggal tudjuk ezt meglépni, amelyekre teljesül: az egyiktől a 4., a másiktól a 6. mező szabad.
  • Újra tegyük fel, hogy 4-6-ot dobtunk. Hiába szabad egy bizonyos korongtól számítva a 10. mező, ha a 4. és 6. foglalt, nem léphetünk vele.
  • Tegyük fel, hogy ismét 4-6-ot dobtunk, és szabad egy bizonyos korongtól számítva a 4. és 6. mező is, de a 10. foglalt. Ezzel a koronggal csak az egyik dobott számot tudjuk meglépni, a másikat már nem, mert a 10., foglalt mezőre jutnánk.

A levétel szabályai

  • A Backgammon játékban a korongok levétele a tábláról csak akkor kezdhető meg, ha mind a 15 korong a levételi negyedbe jutott. Ez a negyed az ábra szerint világos esetén a jobb alsó, sötét esetén a jobb felső. Tehát a levételi negyed megegyezik az ellenfél beviteli negyedével.
  • Pontos dobással levihetők a korongok. Tehát a 4-es mezőn álló korongok levihetők 4-es dobással.
  • Ha van rá lehetőség, meg is léphetjük a dobott számot. Az előző példánál maradva: 4-es dobásnál nem a 4-es mezőről visszük le a korongot, hanem például a 6-os mezőről lépünk előre 4-et a 2-esre.
  • Előfordul, hogy olyan számot (számokat) dobunk, amely nagyobb, mint a korongok mezőinek a száma. Például a leghátsó korong a 4-es mezőn áll, és a játékos 5-öst, vagy 6-ost dob. Ekkor a leghátsó korongok vihetők le a tábláról. Jelen esetben a 4-es mezőn állók közül valamelyik. Több ilyen dobott számnál értelemszerűen több korong ugyanígy.
  • Ha olyan számot dobunk, amely mezőn nem áll korongunk, de nagyobb számú mezőn igen, akkor ezt a dobott számot egy ilyen koronggal meg kell lépnünk.

Példa

4-et dobunk, de nincs a 4-es számú mezőn korongunk. Viszont van a 6-oson, vagy az 5-ösön. Akkor mindenképpen ezek valamelyikével kell megtennünk a lépéseket. (Teljesen mindegy, hogy a kisebb számú helyeken van-e korong, vagy sem.)

Kiegészítések

A Backgammon régi angol (Old English) szabályai két eltérést tartalmaznak a fentiektől:

  • Egy mezőn 5-nél több korong nem állhat.
  • Megléphető az egyik dobott érték úgy, hogy akkor a másik már nem megléphető.

Itt van néhány link játéklehetőségre és további böngészgetésre Backgammon témában:

Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:

 

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.