Táblás játékok kezdéshez 3.

minimalom2 2. Malmok

Az előbbi listában kezdő (0.) játékként feltüntetett Tic-Tac-Toe alkalmas a Malmokhoz is, ugyanígy.

Innen már csak egy pici lépés, ha nem négyzetekbe írunk jeleket, hanem rácspontokra teszünk köveket:

minimalom2

Malommá akkor válik igazán a játék, amikor maximalizáljuk a kövek számát három-három kőre (vagy négy-négy kőre), és a lerakás után – nyerővonal híján – lépésekkel folytatjuk a játékot: a soron lévő játékos bármelyik kövét áttolhatja valamelyik szomszédos, üres, vonallal összekötött rácspontra.

A táblák használhatók ilyen sorrendben:

minimalom1

minimalom3

minimalom4

Előbb javaslom a három-három kavicsot, később a négyet-négyet. Ezekben a Minimalmokban a malomállás nyerő hármast, azaz a játszma végét jelenti.

A tapasztalat azt mutatja, hogy általában jó szórakozást nyújt a diákok számára a malomtáblák megtervezése, kezdhetünk rögtön ilyen egyszerű(bb) malmokkal. A gondolkodáson és a képzelet, kreativitás fejlesztésén túl van ennek még egy járulékos hozadéka is: gyakorolják a vonalzó használatát – egyenes vonalak húzásán, távolságok kimérésén keresztül, ahol a pontosságnak, a becslésnek is nagy szerepe van.

Sajnos úgy látom, egyre több tanulónak okoznak ezek a dolgok komoly problémákat, és nem is a kisebbekről beszélek most elsősorban. Rengeteg ilyen jellegű csúnya, igénytelen, pontatlan és átgondolatlan munka került a kezembe a közelmúltban.

Emlékszem, 2009 őszén, amikor Köllner Ödön megkeresett a regionális (később országos) „nemzetközi” Dáma és versenyek szervezésének és rendezésének gondolatával, iskolánk még nem rendelkezett dámakészletekkel, táblákkal sem. Ugyanakkor más játékkal el voltunk már bőven látva.

Ezért jobb híján magunk – mármint a gyerekek – gyártottunk 10×10-es táblákat, amelyekhez dekorkavicsokat használtunk: egy kavics volt a gyalog, kettő a dámafigura. Nagyon élvezték a gyerekek. Jó néhány valóságos kis remekmű született akkoriban, ami ma már ritkaságszámba megy.

Egyszóval kiváló gyakorlat a játéktáblák megrajzoltatása, a Malmoké különösen.

Miután végeztünk az „egyszerű” Malmokkal, a saját készítésűvel is, folytathatjuk az ismerkedést a nagyobb méretű, három játékszakaszból álló malomvarikkal.

Itt kitérhetünk a mezők, a játékhoz szükséges kövek számára, a nyerés útjára, a csiki-csuki és a malomállás sajátosságaira.

Ezt követheti az „elmaradhatatlan” saját játéktábla-ábra elkészítése.

Magasabb szinten, ha van rá módunk és időnk, kitérhetünk a stratégiai-taktikai lépések elemzésére is.

Folytatása következik…

Feladatlap a Malmokhoz a TENK anyagában

Fejtörő feladatok a Malmokhoz itt: 50 táblajáték-matematikai feladat PDF

Malom-matek1

Malom-matek2

Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:

 

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.