Táblajátékok és matematikai kompetenciák 7.

A kombinatív és a rendszerező képesség fejlesztéséről a kompetencia felmérések kapcsán, a Quarto és a Poliminók (Pentominók) táblajátékokhoz kapcsolódóan, röviden:

A kompetencia felmérések kedvelt vizsgálandó területei a rendszerező és a kombinálási készségek. Játszmák közben, amikor a játékos elemzi a lehetséges eseteket, kombinációkat, majd értékelése alapján sorra veszi a számba jöhető variációkat és ezután döntést hoz, akkor éppen ezeket a készségeit gyakorolja.

Bizonyos számú elemből különböző konstrukciók, struktúrák jönnek, jöhetnek létre. Ez a játékok kombinativitását jelenti. Sokféle szempontot vesz figyelembe a mérlegelésnél, amelyek befolyásolják elhatározását. A döntés, a kiválasztott lépés az ANYAG (figurák) – TÉR (tábla – táblarész – mező) – IDŐ (ütem) – SZERKEZET (viszony – állás – erővonalak) elemzése és viszonyainak vizsgálata után születik:

Különbséget tesz lényeges és lényegtelen elemek (bábuk) között, fontossági sorrendet állapít meg, „szerepeket” oszt ki.

A tábla mezőit a céloknak és jellegüknek megfelelően osztályokba sorolja. (pl. ütés alatt álló mezők, elkerített mezők stb.)

A „haderő” csoportosítása, rendezése (lerakás – lépés) az optimális szerkezet létrehozása érdekében.

Tehát a rendszerezés, kategorizálás, rendezés sokféle módon nyilvánul meg a játék során. Azonban direkt módon, célzottan, a játékokat eszközként használva számtalan módját lelhetjük a rendszerező és kombinálási készség fejlesztésének.

Alkalmas terep ez nyitott végű, képzeletet és kreativitást igénylő kérdések feltevésének is: pl. a sakk-készlet bábjait rendezd több csoportba, keress rendezési szempontokat! Vagy mindkét gondolkodás típusra: a Logikai készlet elemeihez rendelj tulajdonságokat (tulajdonság párokat)! Ha mindegyik tulajdonságból pontosan kétfélét engedünk meg, hány elem ötvöződhet e tulajdonságokból összesen? Rajzolj, számolj!

Ez a feladat eljuttat a Quarto nevű kitűnő játék formáihoz, amely a halmazműveletek megértetésében, gyakorlásában lehet segítségünkre. Mint ilyen, a deduktív okoskodás, a logikai következtetés módszerét plántálja észrevétlenül a diákokba. Érintettem eddig a komplex gondolkodás három alappillérét: a rendszerezést, a kombinativitást és a logikai következtetést. A konvertálás képessége sem maradhat ki. Játszma folyamán ennek mindenkori megnyilatkozása a veszteségek és nyereségek számbavétele, összehasonlítása.

Tudatos fejlesztése, erősítése történhet Poliminókkal, főleg Pentominókkal, amely a táblás játékok világában afféle mértékegységrendszer szerepét tölthetné be. Kiváló a területszámítás előkészítésére, mélyítésére, de az oszthatósággal is kapcsolatba hozható. Ezen kívül a geometriai formák, alakzatok, fogalmak világába is jó bevezetőt jelenthet. Kiváló szemléltető eszközök a tükrözésekhez, a lerakós játékok pedig a geometriai látásmódot, a téri tájékozódást erősítik. A tengelyes és középpontos szimmetria megértését is elősegítik, amelyek már nagyon jól érzékeltethetőek más játékkal is, szinte valamennyivel, hiszen itt a táblák szerepe előtérbe kerül.

Elég hozzá egy tábla, néhány kavics, s máris hozzáláthatunk a szimmetriák gyártásához, vizsgálatához! Mi jut az ember eszébe (az enyémbe mindenképpen) rögtön? Az egyik legkomolyabb, tengermélységű játék, a Hex! Tengelyes, középpontos szimmetria millió módon! De hát erre az nxn-es négyzettábla is tökéletes. (A táblák, amelyek ugye vonalakból, mértani alakzatokból állnak!)

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.