Ennek a rövid bejegyzésnek „mindössze” figyelemfelhívás a célja, mivel jómagam nem vagyok gyógypedagógus.
A hejőkeresztúri iskolában évek óta „táblajátékoznak” eltérő tantervű osztályba járók, SNI gyerekek. Matekórán, fejlesztés alkalmával, de mindig találhattunk közöttük szakkörösöket is. Diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás, hallássérült és enyhén értelmi fogyatékos tanulók.
A táblás játékok fontos szerepet töltenek be nálunk a beilleszkedési, tanulási és magatartás problémás, azaz „BTM-es” gyermekek fejlesztésében is.
Néhány pozitív példa
Idén, év eleje táján meglátogatott minket Hejőkeresztúrban egy gyógypedagógus kolléganő, akit érdekelt a táblajátékok felhasználhatósága értelmi fogyatékos és autista diákok körében. Két-három hónap elteltével ismét találkoztunk. Arról tájékoztatott bennünket, hogy a táblások bevezetésének következtében a mérések eredményei igencsak figyelemreméltó – még az ő számára is meglepő – fejlődésre utaltak.
Pár évvel ezelőtt, egyik hosszabb időn át sikeres, Góban és Dámában egyaránt jeleskedő versenyzőnk diszlexiával küzdött. Tudtommal, jelenleg osztályelső az egyik érettségit adó középiskolában. Az ő esetében nem hagyhatjuk szó nélkül azt a tényt, hogy a szülők hozzáállása a gyerek „táblajátékozásához” mindig is rendkívül optimista volt, mivel észrevették, érzékelték, értékelték annak pozitív hatásait.
Hallássérült, matematika osztályzás alól felmentett tanulónknak éveken keresztül a dámajáték jelentett kiugrási lehetőséget, sikerélményt. Területi versenyeinken is örömmel vett részt. Itt sem mehetünk el szó nélkül a derűlátó szülői biztatás, támogatás mellett. Ráadásként – mivel később került az osztályközösségbe – a táblások gyakorlása jótékony módon hatott a visszahúzódó gyerek gátlásainak a feloldására.
Az idei év májusában megrendezett területi „nemzetközi” („100 négyzetes”) Dáma versenyünkön több, eltérő tantervű osztályba járó diákunk is elindulhatott, és a vártnál lényegesen eredményesebben szerepeltek! A játékhoz, a feladathoz való viszonyulásuk, viselkedésük végig kiemelkedően jónak, példamutatónak bizonyult.
Számos BTM-es tanulónk ért már el említésre méltó sikert táblajáték bajnokságokon az elmúlt évek során. Különösen az Amőba és a „nemzetközi” Dáma versenyeken remekeltek. Azonban sokféle táblás játék és vetélkedő – Gó, Hétpróbások Bajnoksága, Logikaszinó – is felkeltette az érdeklődésüket.
Nemrégiben született egy tanulmány (tudományos-módszertani dolgozat) Erdélyben – Logikai matematikai képességek fejlesztése IV.-V. osztályos hallássérült tanulóknál – Táblajátékok szerepe a logikai matematikai képességek fejlesztésében – címmel. Ez a kis létszámú populációban lezajlott átfogó és mélyreható vizsgálat bemutatásra került egy a Debreceni Egyetem által tavasszal szervezett konferencián. Az erről megjelent cikk megtekinthető, letölthető: Hallássérült tanulók logikai-matematikai képességeinek fejlesztése táblajátékokkal
Bár hasznos áttanulmányozni az egész beszámolót, de a végén a „Konklúziók”elolvasását mindenképpen javaslom.
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály