Neked is hiányzik a malomjáték az alsós matekból?

Döbbenetes, hogy se szeri, se száma a malomjátékoknak. Biztos vagyok abban, hogy a Föld minden országában játszanak valamilyen malomszerű játékot.

Jómagam is láttam már vagy 3 tucatot, de mennyi lehet, amit még nem!

Az elképesztő számú, Európában is ismert változatok alkothatják az egyik csoportot, mint a „hagyományos” – de még idesorolható például a Római körmalom és a Mu Torere is Új-Zélandról –, és a Teeko Amerikából, a Dara és a Bolotudu Afrikából pedig a másikat. Az utóbbiakat inkább négyzetmezőkön játsszák. Persze ezek is átválthatók könnyedén rácspontokon játszhatókká. Aminthogy a Teekonak ismert ilyen táblája is.

Miért sikeres játék a malom, különösen a „hagyományos”?

Azt hiszem, a legfőbb titka az, hogy nem lehet megunni. Minden korosztály szívesen játssza, mert egyszerű a szabálya, mégsem kiismerhető a játék. Éppen ezért versenyzésre kitűnően alkalmas.

Pár évvel ezelőtt nem gondoltam volna, hogy világversenyeket rendeznek belőle, és magyar fiatalok uralják a mezőnyt!

Mire használhatjuk a malmokat – különös tekintettel a kisebbek matematika foglalkozásaira?

Kezdhetünk azzal, hogy számlálják meg a rácspontokat (mezőket)!

Nyilván a nagyobb táblájúakra gondolok most. A számolásban eléggé el is veszhet a gyermek, ha nem talál ehhez fogódzót.

Amivel nemcsak egyszerűbbé, könnyebbé tehetjük a számolást, de ezáltal még a hibalehetőséget is meglehetősen lecsökkenthetjük.

Ehhez csupán csak fel kell használnia a malomtáblákra is jellemző szimmetriákat! Érdemes megfigyeltetni az azonos mintázatokat, részeket, amelyekből az egész ábra áll össze. Egy ilyen blokkon belül pedig már gyerekjáték megszámolni a rácspontokat.

Megszámolhatják a vonalakat is!

Ezt már kisebb malomtáblánál is odafigyeléssel kell végezni, a kicsiknél meg pláne!

Újabb kérdés lehet: hány vonal ágazik ki az egyes rácspontokból? (fokszám)

Aztán a szokásos kérdés: hány kővel kell játszani ezen a táblán?

Általános, jól bevált szabály:

Rácspontok száma osztva 3-mal, majd hozzáadunk 1-et. (A maradékkal nem kell törődni. :-))

Például a hagyományos malomnál is ez működik: 24 : 3 = 8, 8 + 1 = 9.

De sokszor elegendő, ha csak 3-mal osztunk és nem adunk hozzá 1-et.

Valójában nem vésték kőbe ezt a szabályt, érdemes kísérletezni vele. Ha kevés a bábu, ez kedvez az ütéseknek, tehát gyorsabbá válik a játék. Ha sok, akkor viszont a beszorításos győzelmek száma fog megszaporodni.

Dodekaéder játék malomtáblán (Hamilton-út, Hamilton-kör)

Kérdés: ezen a malomábrán rácspontról rácspontra végig tudsz-e haladni úgy, hogy minden rácspontot egyszer érintesz?

Bejárhatósági feladványok (Euler-út, Euler-kör)

Meg tudják-e rajzolni a malom ábráját (a gráfot) anélkül, hogy a ceruzájukat felemelnék? Minden szakaszon csak egyszer szabad végighaladni.

Nagyobbaknak: mikor lehet, mikor nem? (Kapcsolat a fokszámokkal.)

Egy lépéssel tovább: ha nem, akkor mit és hogyan kellene megváltoztatni az ábrán úgy, hogy meg lehessen rajzolni?

Nyitott végű feladatok

Adva van például 8 pont. (Konkrét ábrán meg is adhatjuk.) Egészítsd ki rácsvonalakkal malomtáblává!

Vagy fordítva: a megadott rácsvonalakra (vagy X számú rácsvonalra) helyezz el 10, 20, akármennyi pontot, hogy malomtábla legyen!

Tervezz malomtáblát például 25 rácspont és 10 rácsvonal felhasználásával!

Mintafeladatlapok:

Malommatek 1

Malommatek 2

Malmokról bővebben:

Unaloműző malomjátékok

Ez is matek, csak más játékokkal: Reversi, „nemzetközi” Dáma, Dots, Poliminók és Backgammon, ez a TÁBLÁS-MATEK.

Ha tetszik mindaz, amit leírtam, akkor kezdd ezzel:

Játéktanítás és Alkalmazás csomag

Vagy folytasd itt:

TÁBLÁS-MATEK

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.