Miért és hogyan teszteltük a Hexagont?

hexagon Előzmények, avagy mire is jó még a Táblajáték és nevelés csoport a Facebookon

Már régóta esedékes volt ennek a kitűnő játéknak a sorompóba állítása a hejőkeresztúri Hétpróbások Országos Bajnokságán, és most Nagy László (Játéktan) javaslatára napirendre került a téma.

Főleg azok után, hogy „kistestvére”, a Back&back már többször is bizonyított hétpróbás versenyeinken.

Igen ám, de a tábla mérete (61 mező) és játékszabálya miatt a játék, ebben a változatlan formában alkalmatlan a hosszú játékidő miatt a versenyre.

Az eredeti tábla (www.jatektan.hu):

hexagon hexagon

Emiatt két kisebb táblás, módosított variáns került reflektorfénybe a Táblajáték és nevelés Facebook csoportban.

A héten megtörtént a Hexagon varik tesztelése. Na nem az összesé, ami a csoportban szóba került, hanem csak a két alapjátéké.

Tehát még nincs vége, most jön a java, a finomítások: blokkoló kavicsok stb. A Nagy László (Játéktan) által javasolt változatot (29 mező) a negyedikben és az ötödikben próbáltuk ki:

hexagon

Amit „átfaragtam” (39 mező), azt a hatodikban, és az ötödikben is jutott rá vagy tíz perc. Szakkörön mind a kettőt kipróbáltuk. Itt, az utóbbit két-két blokkoló kaviccsal is, a játék elején letéve:

hexagon

Úgy tűnik, abszolút működőképesek, a gyerekek teljesen vevők voltak rá. Negyedikben még csak a lerakásos szintig jutottunk. Még így is tetszett nekik, pedig ezen a táblán, csak ezzel a szabállyal eléggé egysíkú a játék.

A hetedik erdei táborban volt, így kimaradt egyelőre. Az első három osztály is sorra kerül hamarosan. Itt a kisebb táblás változat jöhet előbb képbe.

Mi van még hátra?

Negyedikben a második lépcső, az ugrás begyakorlása is, de még csak a kisebb táblán és blokkoló bábu nélkül.

Hetedikben nulláról indulunk, kivéve azt a néhány gyereket, akik ismerik már a játékot. Ők ilyenkor nagymértékben előrelendítik a munkát (játékot 🙂 ).

Ötödikben a nagyobb táblás változat kerül terítékre.

Hatodikban folytatjuk a nagyobb táblával és blokkoló kavicsokkal, néhány kör ismétlés után.

Milyen problémák merültek fel menet közben?

A „lerakásos” szakaszban többszöri elismétlés ellenére sokan figyelmen kívül hagyták, hogy csak saját korong mellé tehetik a következőt. Ez a hiba főleg negyedik osztályban fordult elő. Itt, érdekes módon az egyik párosnál a kezdőállás a játékosokat lépkedésre késztette.

Az „ugrásos” fokozat bevezetésekor külön felhívtam a figyelmet arra, hogy szomszédos mezőre tilos lépni. Ennek ellenére mégis akadt rá példa.

A Reversi tanításához fűződő tapasztalatok után már nem lepett meg az a kérdés, ami a fordítható korongokra vonatkozott… Több pár esetén meg kellett vizsgálnunk a fordítható korongokat az egyes lépéseknél.

Több diák automatikusan a jól ismert Reversi (közrefogásos) szabályát kezdte alkalmazni a játéktáblán.

Mi az, hogy szomszédos mező, vagy korong? Bizony, még ez is gondot okozott olykor-olykor. Nem árt tehát – főleg kisebbeknél – ezt is tisztázni. Erre rávezető gyakorlatokat végeztetni. Erre hamarosan mintát is szolgáltatok az Isola játékhoz kapcsolódóan.

Fontos tisztázni: a lépni (lerakni, ugrani) nem tudó kimarad és ismét játszótársa következik.

Milyen kérdéseket tehetünk még fel?

Bizonyára sokat, én most csak egy párat emelek ki.

Az egyik a kisebb játéktáblához köthető, mégpedig a két beikszelt, blokkolt mezőhöz. Kérdés: átugorható, vagy sem? Hajlok az első felé azért, mert ez összhangban van a korongok átugorhatóságával.

Van fantázia azonban abban is, ha tiltom az „ikszes” mezők átugrását, de csak vízszintes irányban.

Ugyanis mi van akkor, ha a két mező határvonala fölött „repülnék át”? Azaz „félig” ugrom át a beikszelt mezőt. Ezt mindenképpen engedném, mert érzésem szerint beszűkítené (és feleslegesen bonyolítaná) a játékot.

Ennek ellenére ki fogjuk mindegyik verziót próbálni, mindig van erre vállalkozó gyerek, mert az a bizonyos „puding próba” itt döntő.

Mindkét táblához:

  • A középső, az blokkolt mező legyen?
  • Előre blokkolt mezők (mint az X-esek), vagy blokkoló bábuk legyenek? Vagy mindkettő? Mennyi? Hová?
  • Mikor legyenek lerakhatók a blokkoló kövek: a játék elején felváltva, vagy menet közben lépés gyanánt (helyett)?

Végső kérdés, javaslat a Hétpróbához: kisebbik tábla alsósoknak, nagyobbik tábla felsősöknek? Megfelelő így?

Mindezekre a kérdésekre elsősorban a Hétpróbában valamilyen módon érdekeltek, felkészítők válasza, véleménye érdekelne!

Itt pedig a Hexagon minimalistán leírt szabálya (lásd azért a problémák leírását is az előbbi szakaszban):

Jelhordozó: felemás oldalú korongok

Cél: több saját színre fordult korongom legyen, mint az ellenfélnek.

  1. Lerakás: csak a táblán lévő saját korongom mellé tehetek egy újabbat a táblán kívülről.
  2. Ugrás: egy mezőt átugorva, üres mezőre.
  3. Ütés: a lerakást, vagy ugrást követően szomszédossá vált „ellenkorongok”
    saját színre fordítása

Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:

 

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.