Nem a sakk, bár az is topon van. Nem is a bűvös kocka. Lehetne még bőven néhány tippünk…
Négyezer éves múltra tekint vissza.
Erdős Pál a legendás, világhírű (és világjáró) matematikus tette ismertté Magyarországon.
Ez a táblás játék ihlette Piet Hein és John Forbes Nash szintén világhírű matematikusokat a Hex megalkotására.
A sakknak a mélysége 8-9 klasszis. Ennek a játéknak 14-15 klasszis. Ez olvasható Mérő László (matematikus, pszichológus): Új észjárások (A racionális gondolkodás ereje és korlátai) című nagy sikerű könyvében (Tericum Kiadó, 2001).
Egészen a közelmúltig a számítógépnek esélye sem volt nyerni egy komolyabb játékos ellen. Azonban ez már a múlté. A mesterséges intelligencia ma már (2016, 2017) a legerősebb játékosokat is simán veri.
A 4 nagyhatalom: Kína, Japán, Korea, Tajvan. A profi játékosokat itt csaknem olyan csodálat övezi, mint Európában a labdarúgókat.
Emanuel Lasker a mindmáig leghosszabb ideig világbajnok sakkozó (és mellesleg matematikus), több észjáték ismerője és kitalálója mondta róla:
„…(ez) valami földöntúli… ha vannak érző lények más bolygókon, akkor ők biztosan góznak.”
Igen, a GÓ. A játék lényege egy rövid videóban (benne megszólal Matolcsi Máté, aki szintén matematikus):
A Góról néhány percben (videó) (11:04-től).
Ajánlott olvasmányok:
Részletes ismertető (Wikipédia)
Mérő Csaba: GÓ 24 leckében (Scolar Kiadó 2011)
Ide kapcsolódóan: szombaton zajlott le Hejőkeresztúrban a Gó Nemzeti Diákverseny Országos Döntője, amelyen kereken 50 tanuló vett részt, 6 korcsoportban:
Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály