Az „Előnyadós” játékok egyik gyöngyszeme szintén.
A játék neve a hejőkeresztúri iskolásoktól származik, filmélményeik alapján. Valójában a Monotypes (www.jatektan.hu) és a Hordasakk (200 játék a sakktáblán, Magyar Sakkvilág 2006) egybegyúrása e játék. Tapasztalataink alapján az erőviszonyok nem tűntek teljesen megalapozottnak egyik változatnál sem, ezért úgy láttam jónak, hogy az „arany középutat” választván megváltoztatjuk a „klónok” („orkok”) számát.
Kezdőállás: az ábra szerint a teljes világos haderő 36 sötét gyalog („ork”, vagy lázadó „klón”) ellen.
Szabály
A sakk szabályai alapján zajlik a táblán a harc. Néhány megkötés, kiegészítés azonban van:
- Ha sötét nem tud szabályosat lépni, a játszma döntetlen.
- Mindkét haderő gyalogjai átváltozhatnak tisztté a szokásos módon.
- A sötét gyalogok csak egyet léphetnek előre.
Cél
Világos nyer, ha leüti sötét összes figuráját. Sötét nyer, ha mattot ad világosnak.
Stratégia
Világos: igyekezni minél előbb a sötét erők mögé kerülni és hátulról elkezdeni az „aprítást”.
Sötét: egyben tartani az erőket, rést nem hagyni, így van esély az ellenfél letarolására.
Változat
Ajánlott változtatni a sötét gyalogok számát: növelni, csökkenteni az eredmények, a statisztika függvényében.
Folytatható a kísérlet más egyforma figurával, bármelyik tiszttel. Az előzetes becslés, számítás után célszerű a gyakorlatban kipróbálni, majd kellő számú adat ismeretében változtatni a figurák számán, az erőviszonyokon!
Sötét haderején belül keveredhetnek is a későbbi partikban a különböző tisztek.
Részlet
Mészáros Mihály: 50 válogatott, sakktáblán (is) játszható táblás játék (2013)
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!