Sakkvarik 5. – „Klónok lázadása”, avagy „Orkok támadása”

klónok, orkok Az „Előnyadós” játékok egyik gyöngyszeme szintén.

A játék neve a hejőkeresztúri iskolásoktól származik, filmélményeik alapján. Valójában a Monotypes (www.jatektan.hu) és a Hordasakk (200 játék a sakktáblán, Magyar Sakkvilág 2006) egybegyúrása e játék. Tapasztalataink alapján az erőviszonyok nem tűntek teljesen megalapozottnak egyik változatnál sem, ezért úgy láttam jónak, hogy az „arany középutat” választván megváltoztatjuk a „klónok” („orkok”) számát.

Kezdőállás: az ábra szerint a teljes világos haderő 36 sötét gyalog („ork”, vagy lázadó „klón”) ellen.

klónok, orkok

Szabály

A sakk szabályai alapján zajlik a táblán a harc. Néhány megkötés, kiegészítés azonban van:

  • Ha sötét nem tud szabályosat lépni, a játszma döntetlen.
  • Mindkét haderő gyalogjai átváltozhatnak tisztté a szokásos módon.
  • A sötét gyalogok csak egyet léphetnek előre.

Cél

Világos nyer, ha leüti sötét összes figuráját. Sötét nyer, ha mattot ad világosnak.

Stratégia

Világos: igyekezni minél előbb a sötét erők mögé kerülni és hátulról elkezdeni az „aprítást”.

Sötét: egyben tartani az erőket, rést nem hagyni, így van esély az ellenfél letarolására.

Változat

Ajánlott változtatni a sötét gyalogok számát: növelni, csökkenteni az eredmények, a statisztika függvényében.

Folytatható a kísérlet más egyforma figurával, bármelyik tiszttel. Az előzetes becslés, számítás után célszerű a gyakorlatban kipróbálni, majd kellő számú adat ismeretében változtatni a figurák számán, az erőviszonyokon!

Sötét haderején belül keveredhetnek is a későbbi partikban a különböző tisztek.

Részlet

Mészáros Mihály: 50 válogatott, sakktáblán (is) játszható táblás játék (2013)

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.