Játékok tanítása – kicsit másképpen

Gó edzés nagyokkal Évente néhány alkalommal a szokásostól eltérő módon zajlik a játékfoglalkozás. Erre a magyarázat egyrészt a szükségszerűség, másrészt az élményszerűség. Valójában inkább az előbbi hívta életre, de nézzük: mi itt a lényeg?

Külső szakértő, hozzáértő segítsége a játéktanításban

Profi is lehet, de az a lényeg, hogy a játékban jártas, lelkes, tudását átadni kész legyen az illető.

Öt évvel ezelőtt Mérő Csaba – a talán legismertebb és egyik legeredményesebb magyar góversenyző – tartott a hejőkeresztúri iskolában gó felkészítést számos alkalommal, egy pályázat keretében. A gyerekek teljesítménye ugrásszerűen megnőtt a versenyeken ennek következtében.

A stafétabotot Mérő Csabától Márton Ádám vette át, aki éveken át, idejét nem kímélve, különböző időszakokban tartott foglalkozás sorozatot. Ő egyesületünk (Hejőkeresztúri Táblajátékosok Társasága Egyesület) tagja, versenyzője is egyben, valamint gó oktatói minősítéssel is rendelkezik. A budapesti Gyermek és Ifjúsági Gó EB-re már az Ő irányítása alatt készültek a tanulók.

Három öregdiákunkat is megemlítem még név szerint, akik több alkalommal nemcsak a gó felkészítésben, hanem a helyi versenyek lebonyolításában is besegítettek: Bíró Norbert, Illés László és Kupcsok András.

Gó felkészítés Hejőkeresztúrban

Gó gyakorlás - hejőkeresztúri iskolában

Gó játszma - Hejőkeresztúr

Gó tanítás - hejőkeresztúri iskola

Mindennek eredményeként a specialistának éppen nem nevezhető, számottevő játékot játszó diákjaink elismerésre méltóan helytállnak a gó versenyeken.

A másik, bár sokkal kevesebb gyermeket érintő lehetőség a nyári felkészítő tábor. Ez főleg a nemzetközi dámajátékra vonatkozik. Helyszíne Kállósemjén és Budapest. Célja a gyerekek tudásszintjének az emelése, és a dáma Eb-re, VB-re való felkészülés terepe. Anyagi hozzájárulást is igényel, bár a szervezők – Köllner Ödön és Egri Józsefné – mindent megtesznek annak érdekében, hogy ez minél kevesebb legyen. Ehhez rendszerint támogatást nyújt a fentebb említett egyesület és a Hejőkeresztúri Iskolásokért Alapítvány.

Ifjú játékmesterek

A legkiemelkedőbb játékosaink közül azok, akik szívesen foglalkoznak a többiekkel, örömmel vesznek részt az irányításban és a szervezésben. Nagy segítségünkre lehetnek: kisebb csoportokat vezethetnek, taníthatnak játékokat, jobban játszani másokat. Szervezési feladatokat is rájuk bízhatunk: versenyek, kiértesítések terén például.

Pénzügyi intelligencia fejlesztése a játék eszközével

A piacon számos ilyen jellegű – régi és új – játék lelhető fel. A kínálatban megtalálhatók az olyan régi, klasszikus, jól bevált játékok, mint a Monopoly, vagy a „Gazdálkodj okosan!”. Az újak közül kettőt tudnék kiemelni: Robert T. Kiyosaki nagyhírű, világszerte elterjedt Cashflow-jának gyerekek számára átdolgozott változatát és az Alkér Orsolya – Csodasuli (Aranyfa sorozat) által kifejlesztett, forgalmazott „Az első millió” nevűt, amely kifejezetten 12 éven felüli gyermekek számára készült és ajánlott.

Pénzügyi játékok - hejőkeresztúri iskola

Pénzügyi intelligencia fejlesztése a hejőkeresztúri iskolában

Pénzügyi játékok - hejőkeresztúri iskola

pénzügyi játékok - Hejőkeresztúr

Hogy mennyire az, azt én is tanúsítom. Azon kívül, hogy a tanuló megismerkedik a pénzmozgás, a befektetések alapvető tulajdonságaival, a játék elképesztő módon beilleszthető a kompetenciafejlesztési folyamatba. Hasonlóan a táblásokhoz, az észjátékokhoz nagy szerep jut a szövegértésnek, a számításoknak és a taktikának. Csak egy kicsit másképpen. Itt, ebben a játékban a lényeg a táblázatelemzés és az ezen alapuló döntéshozatal. Folyamatos a játék közbeni mérlegelés, a kalkuláció. Igazán komoly szellemi erőfeszítést kívánó és gyakorlatias gondolkodást serkentő játék.

Monopoly - hejőkeresztúri iskola

Gazdálkodj okosan! - hejőkeresztúri iskola

Pénzügyi játékok - hejőkeresztúri iskola

Pénzügyi játékok - hejőkeresztúri iskola

Saját gyerekeimmel is szívesen játszottam ezeket a játékokat. A tapasztalatokon fellelkesülve sikerült beszerezni az iskolának ez utóbbit. Nemrégiben pedig pályázat keretében bővült sokféle társasjátékkal az iskola játékkínálata, benne a „Gazdálkodj okosan!” és a Monopoly.

Szekciók működtetése a táblajátékos teremben

A délutáni szakkörökön jól bevált munkaforma. Főleg akkor javasolt, amikor felszaporodnak az események, feltornyosulnak a teendők. Például egymást követik a versenyek. Ilyenkor elkülönítünk egy-két asztalt a különböző részlegeknek. Például az egyik helyen Sakk, a másikon Dáma, a harmadikon , a negyediken Hétpróbás, vagy vegyes, szabadon választható játékok.

Nagyon jól működik akkor is, ha több játékmester irányít (külső, vagy „ifjú”). Emlékszem, néhány éve egy bemutató foglalkozás alkalmával, külső játékmesterekkel különböző szekciókban folyt a , a „nemzetközi” Dáma, a Sakk és a „pénzügyi” felkészítés.

Minden gyerek az érdeklődésétől függően és az aktuális verseny alapján választ helyszínt, vagy választok én neki.  Aki valamiért több csoportban is érdekelt, az általában helyet változtathat vagy jeladásra, vagy bizonyos időközönként.

Alapvető feltétele a sikeres lebonyolításnak a zajszint egy bizonyos küszöb alatt tartása.

Ezt a munkaformát ugyan a kényszer szülte, mégis közkedvelt, mert változatosságot, ugyanakkor elmélyülést hoz be a gyakorlási folyamatba.

Ha tetszik mindaz, amit leírtam, akkor kezdd ezzel:

Játéktanítás és Alkalmazás csomag

Játékfoglalkozásokhoz ajánlott:

Játsszunk táblajátékot! (PDF, 2012.)

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.