Ez volt a kilencedik. 2005 óta rendezzük, kimaradt a 2008. és a 2009. év. Képes és videós – szubjektív – beszámoló következik erről a kiemelkedően élvezetes és emlékezetes versenyről…
Feledhetetlen élmény volt látni az első helyezett mátészalkaiak őszinte örömét a csapatverseny eredményhirdetésekor! No és persze a sok, örömtől kipirult gyermekarcot, amint átvették a díjaikat! Felszabadult hangulat, jókedv, barátságos légkör jellemezte az egész versenyt.
A regisztrációt követően 11:00-kor kezdődött a Hétpróbások Bajnoksága rövid üdvözléssel, kicsit hosszabb tájékoztatással, „útbaigazítással”. Ezután gongszó indította, majd 14:00-kor gongszó is zárta a versenyt. Legalábbis a játékszakaszt. Ezt követte a számítógépes kiértékelés, a sorrend megállapítása és a jutalmak előkészítése. Ez idő alatt a gyerekek kikapcsolódhattak különböző helyszíneken – filmnézés, kézműves foglalkozás, mozgás a szabadban.
Bőven 16:00 előtt véget ért a 2015. évi Hétpróbások Bajnoksága értékeléssel, eredményhirdetéssel és zárással együtt.
A résztvevő iskolák:
Széchenyi István Katolikus és Német Nemzetiségi Általános Iskola, Mátészalka
Tápióbicskei Földváry Károly Általános Iskola
Széchenyi István Általános és Alapfokú Művészeti Iskola, Tiszadob
Molnár Ferenc Általános Iskola, Budapest IX. kerület
II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola, Szécsény
Galgamácsai Fekete István Általános Iskola
Bán Zsigmond Református Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda, Tiszafüred
Fekete Borbála Általános Iskola Csere-erdő Tagiskola, Hencida
Somogyi Imre Általános Iskola, Abony
Kállay Miklós Általános Iskola, Kállósemjén
Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskola, Óvoda és Szakképző Iskola, Miskolc
Bükkaranyosi Általános Iskola
Székely József Református Általános Iskola, Szentmártonkáta
Hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola
Ez 14 intézmény. Megnyugtató, hogy ezekben az iskolákban már felismerték a táblajátékokban rejlő sokszínű nevelési, fejlesztési lehetőségeket, és alkalmazzák is azokat. Sőt, biztosan tudom, hogy más helyeken is, csak különböző okok miatt nem tudtak eljönni, és részt venni a bajnokságon. Olyanok is, akik már voltak itt nálunk a korábbi években. Budapestről, Miskolcról és máshonnan. Remélem, hogy velük is és másokkal is találkozunk majd a jövőbeni Hétpróbások Bajnokságain…
Minden elismerésem a felsorolt intézmények felkészítő pedagógusainak és vezetőinek! Mégis, kiemelnék néhányat közülük a nem mindennapi teljesítményük miatt…
Itt van rögtön az első helyezett Széchenyi István Katolikus és Német Nemzetiségi Általános Iskola Mátészalkáról, Vilmosné Makó Judit tanárnő irányításával. Ha emlékeim nem csalnak, ez volt a második elindulásuk ezen a versenyen, és láss csodát! Egyébként már tavaly is az élbolyban végeztek… Nekünk pedig most meg kellett elégednünk a második hellyel. Azonban mi örülünk ennek is.
Évek óta figyelemreméltó a Farády Csilla tanárnő által felkészített és vezetett abonyi csapat teljesítménye a Somogyi Imre Általános Iskolából. Tavaly is és idén is harmadikok lettek. Idén úgy, hogy a korábbi években igen eredményes, legerősebb játékosuk hiányzott a csapatból. Ők azok, akik leghamarabb – 2010-ben – csatlakoztak szervezetten hozzánk a Hétpróbában.
A kállósemjéni „gárda” pedig nagyon jó ismerősünk és legkeményebb ellenfelünk a táblajáték versenyeken. Évente többször találkozunk velük a Gó, a Dáma és a Gomoku (Amőba) megmérettetéseken is. A fáradhatatlan Egri Józsefné tanárnő irányítja őket. Jelenleg is napközis tábor zajlik náluk, ahol a táblás játékoké a főszerep. Köllner Ödön szakmai vezetésével.
A Hétpróbán a negyedik helyen végeztek, de mindig ott vannak az élmezőnyben. Példamutató az együttműködésük a mátészalkaiakkal (és velünk). Amint látszik, meg is van az eredménye…
Dicséretes törekvésük Kállósemjénben, a nyíregyházi térségben egy táblajáték központ kialakítása, különös tekintettel a „nemzetközi” dámára. Nagyon valószínű, hogy a határon túli magyarok köréből is lesznek érdekeltek e központ létrehozásában…
Nagyon kellemes volt számomra az előzőeken kívül még az ötödik helyezett szécsényiek játéka és játéktudása. Egyenesen bámulatos, hogy még csak ebben a tanévben kezdték el a „táblajátékozást”, és máris ilyen sikereket könyvelhetnek el… 🙂
Azért örülök különösen az eredményeiknek, mert éppen egy éve, június vége felé töltöttem ott, az iskolájukban három szép napot. Az ott tartózkodásom oka pedig a táblás játékok megismertetése, népszerűsítése és alkalmazása volt. Példaértékű az itt dolgozók hozzáállása a témához.
A késő délutáni és esti csatangolásaim során pedig a lenyűgöző nógrádi táj és Szécsény bája bónusz élményt biztosított nekem.
Konkrétumok
Mivel a versenyen maximum 2×5, azaz 10 versenyzőt lehetett indítani iskolánként, így most „csak” 114 gyerek vett részt rajta. 50 alsós és 63 felsős. (Hogy ez így nem stimmel? Hát, igen… Egy óvodásunk is volt, aki az alsósok kategóriájában indulhatott, és egészen kitűnően bírta a gyűrődést! 🙂 ) Így elfértek egy helyszínen, a tornateremben. Teljes, 10 főnyi csapattal nyolc helyről érkeztek. Plusz nyolcan, felnőtt kategóriában. (Ebből két gyerek, tartalékok. Mátészalkáról és tőlünk.)
Értékes könyv, oklevél és egyéb „apróság” (hátizsák, sorkiemelő filc) ütötte az egyéni díjazottak markát. Kategóriánként 10-10 diákét. A felnőttek oklevelet kaptak. A győztes csapat pedig hazavihette a vándorkupát.
A csapatverseny sorrendjét az egyéniben elért pontszámok összege döntötte el. Ebből adódóan előnyt jelentett a teljes csapattal – 5 alsós, 5 felsős – való megjelenés.
Az egyéni díjazottak listája:
Alsósok
X. | Csepeli Péter | IX. kerületi Molnár Ferenc Ált. Isk. Budapest |
IX. | Major Tünde | Hejőkeresztúri IV. Béla Ált. Isk. |
VIII. | Surányi Örs | Hejőkeresztúri IV. Béla Ált. Isk. |
VII. | Csibrány Máté | Somogyi Imre Általános Iskola Abony |
VI. | Kelemen Hunor | Tápióbicskei Földváry Károly Általános Iskola |
V. | Balogh Gergő | Széchenyi István Kat. És Német Nemz. Ált. Isk. Mátészalka |
IV. | Ye Ao Jie | IX. kerületi Molnár Ferenc Ált. Isk. Budapest |
III. | Bakos Bence | Széchenyi István Kat. És Német Nemz. Ált. Isk. Mátészalka |
II. | Kovács Bence | Hejőkeresztúri IV. Béla Ált. Isk. |
I. | Móré Judit | Széchenyi István Kat. És Német Nemz. Ált. Isk. Mátészalka |
Felsősök
X. | Gócsa Norbert | Somogyi Imre Általános Iskola Abony |
IX. | Szalontai Dávid | II. Rákóczi Ferenc Ált. Isk., Gimn. és Szakközépisk. Szécsény |
VIII. | Lipkovics Fanni | Kállay Miklós Általános Iskola Kállósemjén |
VII. | Egedi Tamás | Somogyi Imre Általános Iskola Abony |
VI. | Ruha Dominik | Bükkaranyosi Általános Iskola |
V. | Orosz Réka | Kállay Miklós Általános Iskola Kállósemjén |
IV. | Kővári Alex | Hejőkeresztúri IV. Béla Ált. Isk. |
III. | Répási Dávid | Hejőkeresztúri IV. Béla Ált. Isk. |
II. | Mező Dávid | Széchenyi István Kat. És Német Nemz. Ált. Isk. Mátészalka |
I. | Balogh Oszkár | Széchenyi István Ált. és Alapf. Műv. Isk. Tiszadob |
A játékok rövid leírása itt található!
A teljes versenyszabály:
A résztvevők rajtszámot és versenylapot kapnak.
A hétféle játékból tetszőleges partnerválasztással zajló verseny eredményeit gyűjtik a játékosok a versenylapon. A hét játékból 3-3 kihívásos párbaj eredményét lehet rögzíteni. Minden nyert párbaj 1 alappontot ér. Ám, a verseny végeredményét meghatározó számított eredmény-pontszám ennek többszörösét hozza:
A végső összesített sorrendet eldöntő pontszámba ugyanis a sikeres párbajokért kapott további „trófea-pontok” is beszámítanak, melyek a legyőzött ellenfelek elért alappontjainak összegével lesznek azonosak. (Ha olyan versenyzőt győzött le a vizsgált játékos, akinek nem volt nyert párbaja, akkor „csak” a győzelemért kapott 1 alappontot kapja, de ha olyan versenyző trófeáját sikerült begyűjtenie, aki a verseny végéig összesen 10 párbajt nyert, akkor egyetlen győzelemmel 11 pontot sikerült begyűjtenie.)
Mindegyik játékos tetszése szerintiszámú partit játszik, de egy játékból csak maximum három ellenfelével párbajozhat. Kihívást visszautasítani pedig csak akkor megengedett, ha az adott játékból egy párbajt már vívott.
Ugyanazzal az ellenféllel legfeljebb kettő játszma váltható. (Ennek megszegése kizárást von maga után.)
A versenylapon történő javítás tilos. (Szintén a versenyből történő kizárást eredményezhet.)
A versenylapra mindig rákerül a vesztes ellenfelek aláírása: az „elismert vereség” rovatba.
Döntetlenért nem jár aláírás, tehát pontszám sem.
Azonos iskolából érkezettek csak versenyen kívül játszhatnak egymással.
Minden győztes játszma után kötelező a ponttáblázatban a győztes rajtszámának és a megnyert játéknak a kereszteződésébe (rubrikába) beírni a vesztes játszótárs rajtszámát!
Előfordulhat, hogy az egyik, vagy mindkettő játékosnak betelt már valamelyik játék a versenylapon, amelyet viszont mindketten szívesen játszanának. Ekkor megegyezhetnek abban, hogy ezt a táblást játsszák, de akinek a versenylapján már betöltöttek a sorai, annak más játéknál kell feltüntetni a szükséges adatokat.
Tanulságok, értékelés
Miután felelevenítjük, megbeszéljük az élményeinket – ezek szinte mind nagyon pozitívak –, minden Hétpróba után elgondolkodunk mi rendezők azon, hogy mi az, aminek még jobban kellene működnie, melyek a gyengébb pontjai a versenynek… Mindig találunk ilyet, és javítunk rajta. Ennek köszönhetően – reményeink szerint – egyre csiszoltabbá, jobbá és hasznosabbá válik a verseny. Amit nem tettünk még meg – legalábbis tudomásom szerint – az, hogy megkérdezzük erről a partneriskolák képviselőit, a felkészítőket, a kísérőket. Így hát ez a következő, amit meg fogunk tenni.
Először jó ötletnek tűnt, de végül nem bizonyult szerencsésnek az időpont kiválasztása. Ilyenkor már fáradtabb diák, tanár egyaránt. Ezenfelül más programok is közbejöhetnek. Úgy gondolom, hogy célszerű visszatérni egy korábbi tavaszi szervezéshez.
Az asztalok elrendezésénél szakítottam a halszálkás formával. Valójában nem is szeretem a katonás rendet. Szimmetria, körkörösség, centrum, változatosság, helykihasználás és egymáshoz kapcsolódás volt itt a lényeg. Játékokkal zsúfolásig megrakott asztalok. Sokkal otthonosabb, barátságosabb lett így – legalábbis szerintem – a helyszín.
Elvarázsol mindig a Hétpróbás Bajnokságok szelleme, légköre… Fantasztikus látvány, amikor a gyerekek önfeledten, órákon át, önállóan, felnőttek beavatkozása nélkül képesek játszani! Mindemellett stratégiát követni, taktikát választani – mi több váltani –, dönteni, kapcsolatot teremteni…
Úgy érzem, ez volt talán a legsikeresebb Hétpróba az eddig látottak, tapasztaltak közül. Ennek semmi köze a szervezéshez, vagy a rendezéshez. A gyerekek viselkedéséhez van köze…
A közelmúlt „hétpróbás” eseményeivel összevetve a legszembetűnőbb előrehaladás számomra a következőkben érvényesült:
- Udvariasabb, kulturáltabb magatartás, amely még az egymásnak nyújtott segítségben is megnyilvánult – fair play szellem. 🙂 Szemléletváltás: nem ellenfélről, hanem játszótársról van szó!
- Legnagyobb meglepetésemre több időt igényeltek volna a játékosok! Az elmúlt évek tanulságai alapján még a bő két és fél óra is hosszúnak ígérkezett. Mi ebből a tanulság? Az, hogy három kerek órát szükséges a játékra adni.
Mi lehetett ennek az oka? Szerintem kettő is van.
Az egyik, hogy ezeknek az „ütéses” játékoknak a játékideje hosszabb, nincs „hirtelen halál”. Azonban ez nem indokolja önmagában, hiszen a gyerekek képesek egy „100 négyzetes” dámapartit is lejátszani 5 perc alatt.
A másik, hogy szemmel láthatólag nagyobb odafigyeléssel, kevesebb kapkodással zajlottak a játszmák. A versenyzők felkészültebbek voltak, átgondoltabban játszottak. Kihasználták az időt.
- A táblázat folyamatos kitöltése és figyelemmel kísérése pedig azt bizonyítja, hogy megértették annak jelentőségét, a versenytaktika fontosságát.
Mindez természetesen nemcsak a Hétpróba érdeme, hanem a felkészítő Kollégáké. Ezt már írtam: minden elismerésem az Övék. Viszont jó volt látni, tapasztalni! 🙂
Többek között erről is szól, és erre is nevel a játék!
Summázásképpen pedig elmondhatom, hogy kitűnően vizsgáztak ezen a vetélkedőn a gyerekek! 🙂 A Hétpróbások Bajnokságán, amelyen nem pusztán csak a játéktudás dominál, hanem a taktika, a leleményesség, a bátorság (kockázatvállalás), a talpraesettség és egy picit még a szerencse is!
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Bravó Misi !
Már nagyon vártam a beszámolódat. Volt fenntartásom, félelmem, hogy a kevéssé ismert, afrikai eredetűekre szűkített játékokhoz rövid lesz a felkészülésre szánt idő. Őszintén örülök, hogy tévedtem. Talán mégis elkezdődött már valami…
Bravó Misi !
Mik is a céljai a Hétpróbásnak?
0. Mindenek előtt az „ige” terjesztése, a sulik érdeklődésének a felkeltése, („ilyet én is tudok csinálni…”) Felhívás táblajátékozásra: látványos kirakatot mutatni a sokszínűségükből („ezeket még én is megértem…, pénz sem kell hozzá, ilyen táblákat-eszközöket mi is készíthetünk…, milyen sokféle érdekes van!, tovább kell adnom a kölyköknek…”)
1. A versenyforma lényege nem is a táblajáték(!!!), hanem az, hogy „kápók” (felnőtt nevelők) nélkül 2-4 órányi tevékenységüket maguk szervezik a kölykök, (partnert választanak, kommunikálnak, taktikáznak, stb. Ez, voltaképpen nem is igazi verseny….
2. Pont azt oldjuk fel, hogy ezek a játékok csak versenyszerűen lehetnek érdekesek. A jól kiválasztott hét játék között a kevésbé érdeklődők is találhatnak kedvenceket, amiben sikerük lehet. Könnyű így elfogadni és megérteni: „ebben én vagyok a jobb, abban meg más”. Csökkenti a győztes elbizakodottságát is és a vereséget elszenvedő önbizalomhiányát is. Sok résztvevő soha nem jutna el egy komolyabb igazi versenyre! A kevésbé sikereseknek is megőrizhető nyitottsága az újabbak megismeréséhez („hátha ebben megint én leszek a jobb”) és talán eljuthat majd oda, hogy a játékokat fogja értékelni, megtanul választani, dönteni. Ugye, csak akkor választhatunk, ha ismerünk alternatívákat? Ha van már egy-két kedvencünk, akkor már nem fordulunk el azonnal egy egész típustól: „ezek nem nekem valók ezeken gondolkodni kell”. A döntés, a szabad választás jó dolog, önbecsülést ad azokkal szemben, akik reklámot, tekintélyelvet követve birkaként mennek a leghangosabb kolomp után.
3.4.5.6.7…. Ez voltaképpen nem is igazi verseny, hanem inkább egy évente ismétlődő ünnepélyes seregszemle…, hányan vagyunk már fertőzöttek? Hány nézőt, érdeklődőt sikerült becsábítani?
Terjed-e az „ige”?
Kedves Laci!
Két évvel ezelőtt, az akkori Hétpróbát megelőzően megosztottam a gondolataimat, az észrevételeimet egy bejegyzésben: https://meszaros-mihaly.hu/hetproba-versenylap/
Most pedig annyira a szívem szerint szóltál, hogy ehhez nincs is mit hozzátennem! 🙂
Köszönöm!
Visszajelzés: Még egyszer terítéken – Wari | meszaros-mihaly.hu
Visszajelzés: Amitől a táblajáték foglalkozásoknak működniük kell 1. | meszaros-mihaly.hu