Eredményeink igazolják, hogy működik. Ha így csinálja…

100_3008

Táblajátékkal Eredményesen Nevelők Klubja (TENK)

A klubtagságban a sokszínű, tanulókra méretezhető, fejlesztő anyagok bősége okozhatja a legnagyobb gondot.

„Mi teszi a táblásokat kiemelkedően hasznosíthatóvá a nevelésben? „Ez valójában nem varázslat, csupán ezek a játékok ennyire jók.” – mondhatnám ennyi év tapasztalata után.” – írtam nemrégiben egyik levelemben. Tény, hogy abba sem akarják hagyni a gyerekek a játékot, ha Amőbáról, Mancaláról, Malacfogóról, Surakartáról, vagy valamilyen dámajátékról van szó. Azonban van itt még valami más is…

  1. A legjobban bevált táblás játékokat használjuk. Azonban, hogy a hatás teljes legyen, készítek hozzájuk feladatlapokat, játéklapokat. Egyszerűbbeket, bonyolultabbakat, amelyeket finoman adagolok, és gondosan ügyelek arra, hogy a játékosság domináljon, az érdeklődés ne csökkenjen. Sőt, ha lehet, növekedjen!  Ennek érdekében változatos módszereket alkalmazok, differenciálok is.
  1. TENK tagság eddigi anyagait ebből kiindulva állítottam össze. Persze a java még csak ezután jön: matematikai tehetséggondozás, gyógypedagógiai fejlesztések, gyakorlat centrikus, fejtörő feladatok…
  1. Az első csomag négy különböző szintet elkülönítő tantervet, tanmeneteket (Elmetörő – matematikai gondolkodásfejlesztés, kezdő és haladó szakköri), feladatlapokat, játéklapokat, óravázlatot, versenylapot és még más egyebet is tartalmaz. Nemcsak segítséget nyújtanak, hanem erőteljesen színesítik a foglalkozásokat.
  1. Használható kezdő és haladó szinten egyaránt. A tanterv rengeteg ötletet, jól alkalmazható feladatot is magában foglal. Kitér a táblajátékos fejlesztés lehetséges színtereire is. A tanmenetek jó szolgálatot, támpontot nyújtanak a táblajáték tanítást kezdő és az azt már folyamatosan végző, gyakorló kollégáknak is.
  1. A második küldemény további játéklapokat és azok megoldásait rejti magában. Mindkettő alkalmas kezdő és haladó csoport esetén is, különböző nevelési célok megvalósítására.
  1. Az egyik típus elsősorban a szociális készségek fejlesztését, a belső motiváció kialakítását célozza meg a játéktanításon és tanuláson keresztül. Nagyon könnyű olvasni és használni. Sokan szeretik, kifejezetten kérik is, mert visszatükrözi a teljesítményüket.
  1. A másik típus inkább az értelmi képességek, a problémamegoldó, matematikai és kritikai gondolkodás, a szervezési képességek, az önbizalom és a kreativitás területeit fejleszti. Szükség van értő olvasásra is.
  1. A harmadik csomag egy főleg a matematikai gondolkodást erősítő feladatlap, még pontosabban játéklap, hiszen gyakorlatokat is tartalmaz. Természetesen megoldásokkal együtt. Tehetséggondozásra különösen alkalmas. Hatodik osztályban próbáltam ki. A jó matekosoknak biztosan tetszeni fog.
  1. A játéklapoknál többször előfordul a „bátorságpróba”, amelyben kiemelt jelentősége van a lényegre törő fogalmazásnak, a rendszerezésnek, a stressz kezelésének. A beszédkészség a játéktanítási, tanulási gyakorlatokban is folyamatosan jelen van. A szabályok önálló olvasása és értelmezése pedig komoly szövegértési, gondolkodási gyakorlat.
  1. A negyedik adag az egyik népszerű és a kicsik körében igen jól használható játékcsaládhoz kötődik, a Malmokhoz. Sokféle feladat található benne: számolásos, rajzos, képzeletet fejlesztő. Főleg rendszerező, logikai gondolkodásra van szükség a helyes kitöltéséhez. A tudásszintet is felméri ezen a téren. Mindez megoldásokkal együtt.
  1. Az ötödik, hatodik és hetedik anyagban a talán legnépszerűbb játék kerül terítékre, a Mancala-Bantumi. Különböző erősségűek a feladatok. Kiemelten matematikai gondolkodásfejlesztésre: villámfeladatok, feladatok tehetséggondozásra, játékos gyakorlatok. Szintén megoldásokkal együtt.
  1. A nyolcadik, kilencedik és tizedik anyag óravázlatokat tartalmaz. Csoport- és egyéni munkára egyaránt alkalmasak. Ábrákkal kiegészítve. Mindegyik mini feladattárnak is tekinthető. A Dots és az Amőba játékhoz kapcsolódnak.
  1. A többi csomagot szintén gyakorlatorientáltság jellemzi. A TENK anyagainak túlnyomó része a gyakorlatban, általam kipróbált.  Ami nem, azt sokéves tapasztalataim alapján merem ajánlani.
  1. A tagság anyagai e-mailben, letölthető formában érkeznek. A tagság egy teljes évre szól.
  1. Jól fog járni a fejlesztő gyakorlatoknak és feladatoknak ezzel a tárházával. Garantált, hogy évekre való muníciót, mintát nyújtanak már az eddigiek is. Főleg akkor, ha alkotó módon, saját ötleteit is beleszőve, további anyagokat készít. Az e-mail címeimen kérdezhet, amiben a TENK tagokat elsőbbség illeti. Így alkalmazásuk nem lehet probléma.
  1. A gyakorlatok elvégzése jótékony hatású az együttműködésre, erősíti a kommunikációt, a közösséget. Tetszés szerint válogathat belőlük bőven. Biztosan lesznek kedvenceik.
  1. Játsszunk táblajátékot! – a táblajáték foglalkozások kézikönyve (PDF) teljes mértékben tapasztalataim tárháza. A kollégákkal történő beszélgetések, az Őket érintő problémák alapján írtam meg. Hasonló elvekre épül, mint a TENK. Számos konkrét tananyagot is tartalmaz, de a javaslatok dominálnak benne. Akik nem érdeklődnek a TENK fejlesztő anyaggyűjteménye iránt, azok alkalmazhatják a kézikönyvet.
  1. Külön-külön is megbízhatóan funkcionálnak, de a TENK és a kézikönyv jól ki is egészítik egymást. Míg az előbbi „játékos” gyakorlat és feladattárnak tekinthető elsősorban, addig az utóbbi – nevéből is adódóan – inkább olyan gyakorlati tanácsokat tartalmaz, mint ezek itt például:
  • Milyen játékokat, játékcsaládokat, milyen sorrendben tanítsunk?
  • Hogyan szervezzük meg, vezessük le a foglalkozásokat?
  • Hogyan motiváljunk?
  • „Ínyenceknek” szóló írások
  • Kiemelten kedvelt és hasznos játékok
  • Versenyzéshez

A TENK tagság egyéves díja 15 700 Ft, a kézikönyv (PDF) ára 4 900 Ft.

Ha szeretné átélni az élményt, milyen érzés irányítani egy táblajátékokon alapuló foglalkozást, akkor töltse ki a megrendelési űrlapot:

A TENK egyéves tagság megrendelése

A kézikönyv (PDF) megrendelése

Elérhetőségeim:    

fejlesztestablajatekkal[kukac]meszaros-mihaly[pont]hu

+36 20 222 9813

Mészáros Mihály

11 hozzászólás a(z) “Eredményeink igazolják, hogy működik. Ha így csinálja…” bejegyzéshez

  1. Hát igazán nagyon inspiráló ez az egész! Megnéztem a videót is és nagyon meggyőzőnek láttam. Én pedagógus asszisztens vagyok a péri általános iskolában, végzettségem szerint magyar-népművelés szakos, de 1996-ban pályaelhagyó lettem. Némi kanyarral szeptemberben tértem vissza a pályához. Én napközizek is felsősökkel és a lyukas idő kitöltésére nyomtattam ki malom táblákat és vittem egy doboz gombot. Nagyon szeretik a gyerekek és én is azt tapasztaltam, hogy még a legizgágábbakat is hosszú időre leköti. Vittem be más logikai játékokat is és most már kérik, ha van egy kis idejük.

  2. Remek! 🙂 Köszönöm ezt a kis beszámolót. Nagy öröm látni, hogy egyre többen vagyunk, akik látják ezt.

  3. Visszajelzés: Amitől a táblajáték foglalkozásoknak működniük kell 2. | meszaros-mihaly.hu

  4. Visszajelzés: Fejlesztő táblajátékok: Mancala-Bantumi 2. | meszaros-mihaly.hu

  5. Visszajelzés: Fejlesztő táblajátékok: Mancala-Bantumi 3. | meszaros-mihaly.hu

  6. Visszajelzés: Fejlesztő táblajátékok: Mancala-Bantumi 1. | meszaros-mihaly.hu

  7. Visszajelzés: Amitől a táblajáték foglalkozásoknak működniük kell 3. | meszaros-mihaly.hu

  8. Visszajelzés: Amitől a táblajáték foglalkozásoknak működniük kell 1. | meszaros-mihaly.hu

  9. Visszajelzés: Miért legyen ilyen minden iskolában? | meszaros-mihaly.hu

  10. Visszajelzés: Táblás játékok kezdéshez 3. | meszaros-mihaly.hu

  11. Visszajelzés: Mit lehet elérni a táblajátékokkal? | meszaros-mihaly.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.