Egy ősi táblajáték – Mancala

mancala kép A Mancala néven közismert táblajáték a legek játéka. Egyike a legrégibb, legszórakoztatóbb és legfejlesztőbb játékoknak. Ajánlható már kisiskolás kortól. Versenyzésre önmagában is kiválóan alkalmas.

Története

Eredete több ezer évre nyúlik vissza. Ezt az afrikai kontinensről származó táblajátékotvalamilyen formájában az egész világon ismerik. A Mancalának mintegy 300, vagy még ennél is több névváltozata alakult ki térben és időben. Magát a játékot is nagyon sokféleképpen játsszák. Ez a sokféleség azonban nemcsak a szabályokra, hanem e táblajáték kivitelezésére, játékterére is vonatkozik. Az Egyenlítőtől északra inkább a kétsorosok (wari), délre pedig a négysorosok (solo) váltak közkedveltté. Etiópiában viszont a háromsoros a népszerű. Mi a Mancala egyik kétsorosBantumi – változatát részesítjük előnyben, mert a világnak ezen a féltekén talán ez a legelterjedtebb. Nyitottak vagyunk azonban más variációkra is.

E táblajáték gondolatát valószínűleg a talajművelés – magvak ültetése ihlethette. Egyiptomban találták a legkorábbi  Mancala táblákat. A sumérok a kereskedelemben könyvelésre, számolásra használták. A sorok jelölték a bevételi és a kiadási oldalt. Ma már ugyan elsősorban játékként funkcionál mindenütt, de Afrikában – ahol a legelterjedtebb – gyakran szertartások (esküvő, temetés) eszköze is.

Magát a táblajátékot készítették fából, kőből, a legkülönfélébb anyagokból. Játszották – jobb híján – földbe ásott lyukak segítségével.

Aki többet szeretne megtudni a Mancaláról, annak ajánlom a következő irodalmat – Nyiredy Barbara és Tokaji Zsolt: Mankala, Afrika ősi táblajátéka című írását, amely elolvasható például itt.

Oktatási, nevelési jelentősége

Első, „ismerkedős” táblásnak is megfelelő – a Dobókockás szerencsejátékok után, vagy akár előtte is. Egy darabig játszathatjuk szerencsejátékként is, fokozatosan „átalakítva” taktikaivá. Még ebben az esetben is többféle haszonnal kecsegtet: a gyermek az egy-egyértelmű megfeleltetéssel találkozik, ami itt sokkal erőteljesebben jelentkezik, mint pl. a dobókockás játékoknál. Ezen kívül rögzülnek a számképek, erősödik a számfogalom. Kisiskolás korban kitűnően fejleszti a számolási készséget – az összeadás, kivonás, pótlás, a számok bontásának művelete a játék során folyamatosan jelen van. A számrendszerek, a maradékos osztás, az óra leolvasása egyazon alapelvre vezethető vissza. A Mancala táblajáték tulajdonképpen ennek gyakorlati megalapozását is jelenti, ezáltal megértését készíti elő.

Türelemfejlesztés: megvárom, míg ellenfelem végigszórja köveit. Akár egymás után, többször.

A játék

Az ábra szerinti felállás a kezdő. A rekeszek és a bennük lévő kövek (golyók) száma változhat. Általában 6-6 rekesz van, rekeszenként 4, 5, vagy 6 kővel. A felém eső oldal az enyém, a jobbra eső gyűjtő szintén. Valamelyik saját rekeszemből kimarkolom az összes követ, és sorra – egyenként – végigszórom őket az óramutató járásának irányával ellentétesen a rekeszekbe. Raknom kell a saját gyűjtőmbe is. Aztán az ellenfél rekeszeibe is, csak a gyűjtőjébe nem! Felváltva következünk. Az a nyertes, akinek a gyűjtőjébe több kő landol a játék befejeztével.

A játszma végén, amikor az egyik oldalon kiürülnek a rekeszek, akkor a másik oldalon még megmaradt kövek ugyanannak az oldalnak a gyűjtőjébe kerülnek.

Még két kiegészítő szabály tartozik e Mancala változathoz:

  1. Ha az utolsó kövem a saját gyűjtőmbe érkezik, akkor ismét én következem.
  2. Ha az utolsó kövem valamelyik saját üres rekeszembe érkezik, akkor ennek és a vele szemközti rekesznek a tartalma is az én gyűjtőmbe vándorol.

mancala kép

Tanítási javaslatok

A Mancala táblajátékot célszerű – főleg kicsiknél – több fokozatban bevezetni. Kezdetben kiegészítő szabályok nélkül gyakorolják a kövek elszórását a rekeszekbe és a saját gyűjtőbe. Rögzül az egy-egyértelmű hozzárendelés elve, amely a számolás alapja. Csökkenthető a rekeszek száma, akár négyre is. Ezzel nem válik rögtön unalmassá a játék, gyakoribb a gyűjtőbe rakás. Sokáig nem érdemes ezen a szinten maradni, lépjünk tovább! Következő lépcsőfok lehet az elsőként említett kiegészítő szabály bevezetése. Miután ez is jól megy, vezessük be a másodikat! Közben növeljük meg a rekeszek számát ötre, majd hatra! A kövek számára vonatkozóan javaslom kezdetnek a hármat, vagy a négyet. Ezután emelhetjük ötre és hatra!

Gondolatébresztő és fejlesztő kérdések:

Az adott rekeszemben hány kőnek kell lennie, hogy:

  • szórás után ismét én jöjjek?
  • az utolsó kő ugyanebbe a rekeszbe jusson?
  • az utolsó kő az átellenes rekeszbe kerüljön?
  • az utolsó kő ebbe a (megjelölt) rekeszbe essen?

Keress több megoldást a fenti kérdésekre!

Az adott rekeszemben legalább hány kőnek kell lennie, hogy ismét az én térfelemre kerüljön az utolsónak lerakott kő?

Hány kővel szereted legjobban játszani? Szerinted ennyivel miért érdekesebb?

Megvalósítási ötletek

A kereskedelemben kapható Mancala készletek 6-6 rekeszesek. Megoldhatjuk a dolgot tojástartóval is, ami általában 5-5 rekeszes. Gyűjtőnek használhatunk kisebb dobozt, tégelyt, műanyag flakon alját stb. A dekorkavicsok kiválóan használhatók kövekként. Vagy a Mancala táblát meg is rajzolhatjuk papírlapra. Ilyenkor körök szolgálhatnak rekesz és gyűjtő gyanánt, kavicsok helyett pedig gyufaszálakat használhatunk! A kövek egyébként is helyettesíthetők kukoricaszemekkel, babbal, lemosott és megszárított meggymaggal stb.

Megjegyzés

Akármelyik kiszerelést, megvalósítási változatot választjuk is, e táblás játék gyakorlásának van még egy járulékos haszna: legyen szó kavicsról, golyóról, babszemről, vagy gyufaszálról, mint jelhordozóról, mindegyik esetben fejlődik a kézügyesség is, a finommotorika!

Módosítások

Ajánlott változatok

  • A végén a megmaradt kövek a másik, az ellentétes oldal gyűjtőjébe vándoroljanak!
  • Engedjük meg az ellenkező irányú szórást is!
  • Változtassuk a kövek számát!
  • Próbáljuk ki a játékot 6-nál több, vagy kevesebb rekesz esetén!
  • Korlátozzuk a kivehető kövek számát!
  • Például csak a legalább 3 követ tartalmazó rekeszből lehessen szórni!

Vezessünk be „saját” változatokat a Mancalához, néhány példa:

  • Páros sorszámú saját rekeszben landolás után saját gyűjtőbe ürítés következzék!
  • Páratlan sorszámú saját rekeszbe érkezés után az ellenfél gyűjtőjébe ürítés legyen!
  • Az ellenfél oldalán lévő bármelyik rekeszbe utolsónak szórt kövem viszi a gyűjtőmbe az összes vele szembeni rekeszemben – én oldalamon lévő – követ!
  • Csak páros (vagy páratlan) számú követ tartalmazó gödörből szórhatok

Személyes

Nemcsak nekem egyik kedvenc eszközöm ez a játékcsoda, hanem a gyerekeknek is! Sőt, a felnőtteknek is! Ez az a táblajáték, ami életkortól függetlenül mindig, mindenhol, mindenkinek tetszik. 🙂

Forrás

Mészáros Mihály: Játsszunk táblajátékot! (2012) e-könyv (pdf)

Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:

 

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

11 hozzászólás a(z) “Egy ősi táblajáték – Mancala” bejegyzéshez

  1. Köszönöm (talán sokak nevében is)!
    Feltettem a linket a Játéktan facebookra.
    🙂
    Egyetlen kiegészítésem:
    Sajnos, Mo-on sokkal kevésbé “közismertek” a Mancalák, mint amennyire az un. “játékértékük” alapján érdemesek rá.
    🙁

  2. Tisztelt Mihály !
    Mankala játékoknál ez a változat elég determinált – kezdőnek van nyerő stratégiája.
    Szóval az elmesport olimpiákon 3 változatot játszanak: oware, bao, toguz kumalak
    (utolsó kettő bonyolultabbak)
    Terjeszteni magam az oware verziót szoktam – szerintem sokkal élvezetesebb.
    Üdvözlettel Püsi (Püspöki János)

    16 faragott afrikai tábla birtokosa 🙂

  3. Kedves János!
    Köszönöm a kiegészítést! 🙂 Szerintem sokan szívesen megismernénk egyszer ezeket a változatokat! Valamikor régen játszottunk egy négysorost a gyerekekkel. Én elsősorban Nyiredy Barbara-Tokaji Zsolt: Mankala, Afrika ősi táblajátéka című írásából (https://terebess.hu/keletkultinfo/mankala2.html) tájékozódom. Az itt leírt Warinak eltér a szabálya az “50 táblás játék”-ban megismerttől. Sajnos, a gyerekekkel még nem próbáltuk ki egyiket sem, tehát éppen itt az ideje! 🙂
    Üdvözlettel: Mészáros Mihály

  4. Visszajelzés: Fejlesztő táblajátékok: Mancala-Bantumi 1. | meszaros-mihaly.hu

  5. Visszajelzés: Még egyszer terítéken – Wari | meszaros-mihaly.hu

  6. Visszajelzés: Amitől a táblajáték foglalkozásoknak működniük kell 2. | meszaros-mihaly.hu

  7. Visszajelzés: Amiért érdemes részt venni a táblajáték versenyeken | meszaros-mihaly.hu

  8. Visszajelzés: Hogyan motiváljunk táblajátékkal? | meszaros-mihaly.hu

  9. Visszajelzés: Matematikai gondolkodás és digitális kompetencia fejlesztése, avagy algoritmusok a Mancalában – Mancala taktika | meszaros-mihaly.hu

  10. Kedves Mihály!
    A Mancala-Bantumi-t én Kalaha-ként ismerem, ezen a néven kapható Mo.-n. A kedvenc játékunk. Köszönöm az ötleteket, hogy miként lehetne iskolában játszani. A3-as lapra fogom a tálakat megrajzolni és babbal fogjuk játszani.
    Üdvözlettel:
    Hajdúné Dankó Zsuzsanna

  11. Kedves Zsuzsanna!

    Igen, én is találkoztam a Kalaha, Kalah elnevezéssel. Nagyon szívesen! Jól játszható úgy is, mi régen hasonlóan oldottuk meg. Babszem helyett dekorkavics, vagy a Tambának a jelhordozói (Gombok, dugók?) voltak. Még a Hétpróbán is így tettünk.

    Üdvözlettel: Mészáros Mihály

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.