Szeretnél többet megtudni a táblajátékokról? Mit tehetnek ezek gyermekeid (diákjaid) fejlődéséért és sikerességéért?
Képzelj el egy olyan rendszert, amely széleskörűen és mélyrehatóan alkalmazható! Ezt szeretném bemutatni: milyen játékokról, játékcsaládokról van szó, és mire, hogyan használhatók! Azonban ez a weboldal akkor fogja betölteni legjobban a küldetését, ha minden érdeklődőnek lehetőséget biztosít elmondani a véleményét, megosztani a tapasztalatait a felvetett témában. A blogos forma pont ezt szolgálja, tehát én erre buzdítanék mindenkit, aki ezeket a sorokat olvassa!
Ez a jelen tájékoztató már csak azért is fontos, mert általa összefoglalhatom a lényeget, felvázolhatom dióhéjban a legfontosabb célkitűzéseket és kérdéseket, amelyek a táblajátékok gyakorlása folyamán felmerülhetnek! (Ezekkel részletesen úgyis foglalkozunk majd a megfelelő helyen és időben.)
Vágjunk is bele a sűrűjébe!
Célkitűzések, fejlesztési területek:
-
problémamegoldó gondolkodás (gondolkodási műveletek)
-
matematikai gondolkodás, algoritmizálás
-
stratégia, taktika
-
divergens gondolkodás, ötletbörze, nyitott feladatok
-
vállalkozói kompetenciák, döntési felelősség
-
érzelmi intelligencia, konfliktuskezelés
-
szociális kompetenciák, kapcsolatteremtés
-
kreativitás részterületei
Mindez, a teljesség igénye nélkül! Persze, vannak itt átfedések is, de nem ez a lényeg! Észrevehető, hogy e rövid lista az első kettőt leszámítva olyan összetevőket tartalmaz, amelyek nagyon ritkán, vagy soha nem kerülnek terítékre a hagyományos oktatás során. (Ez a kettő is pedig elsősorban a matematikához köthető.) Összehasonlításképpen álljon itt egy összeállítás az eredményekben gazdag, sikeres élethez vezető feltételekből, egy elismert vállalkozó részéről:
„Egy idő után rájöttem, hogy a fent ismertetett tantárgyaknál is sokkal fontosabb az emberekkel való szóértés, bánásmód, együttműködés, más szóval az emberekhez értés (beleértve az önmagunkhoz értés) tudománya. Ezt lenne érdemes tanítani már az általános iskola első osztályától kezdve az egyetem utolsó évfolyamáig…”
„Korábban én is sokat törtem a fejem azon, hogy mi az, amit nem oktatnak az iskolákban, és nélkülözhetetlen az életben való boldoguláshoz. Egy füzetben kezdtem el feljegyezni a közoktatási intézményekben nem tanított, de általam szükségesnek ítélt „tantárgyakat”.
Nem nyújtanak ugyanis segítséget az olyan készségek kifejlesztésében, mint a tanulási stílusunk megtalálása, célkitűzés, kitartás, kudarctűrő képesség, pozitív beállítottság, önmotiváló képesség, önfegyelem, kapcsolatépítés, együttműködési képesség, felelősségvállalás, konfliktuskezelés, kezdeményezőkészség, sikeres személyek gondolkodási szokásainak elsajátítása, bizalomkeltés, jövőképalkotás, szakmai tudásunk és képességeink értékesítése stb.”
Szerző: Kajárik Béla
Forrás: kajarikbela.hu
Gondolom, érzékelhető a hasonlóság, az összefüggések… Megjegyzem, a felsoroltak mindegyike – kivétel nélkül – fejleszthető, erősíthető táblajátékkal: spontánul, a játszás révén, vagy irányítottan, feladatokhoz kötve.
És mi a legszebb az egészben? Hogy mindezt legtöbbször könnyedén, játékosan, erőlködés nélkül!
Mire alapozom mindezt? A több évnyi megtartott Elmetörő órára, táblajátékos szakkörre a hejőkeresztúri iskolában.
Igen, elkerülhetetlen, hogy ezeknek az idézetben szereplő, zömében érzelmi intelligenciához sorolható készségeknek és képességeknek a fejlesztése iskolai keretekben valósítható meg leginkább, de mindenképpen gyerekközösségben.
Most pedig lássunk néhány kardinális kérdést, amelyre reményeim szerint sikerül választ adni majd a közeljövőben:
-
Mit tegyél azért, hogy gyermeked/diákod jobb legyen matematikából/jobban szeresse a matematikát?
-
Hogyan fejleszd gyermeked/diákod gondolkodását, miközben ő játszik?
-
Mi köze van a táblajáték gyakorlásának az érzelmi intelligenciához?
-
Milyen kompetenciák fejleszthetőek táblajátékokkal?
-
Milyen alapvető tudnivalói vannak a játékos fejlesztésnek?
-
Mi az a legfontosabb, kihagyhatatlan elv, amelyet az eredményesség érdekében be kell vetni?
-
Használati útmutató, hogyan tegye érdekessé, változatossá a játékot, a foglalkozást!
-
Mik a „táblajátékozás” leghatásosabb eszközei?
-
Hogyan kezdj el táblajátékot tanulni, tanítani?
-
Mi a táblajáték tanítás gyakorlati módszertana?
-
Hogyan mutass be egy játékot, hogy az érthető legyen?
-
Tudod azt, hogy hogyan alkalmazd hatásosan?
-
Hogyan tanítsunk érdekesen?
-
Hogyan tegyük sikeressé a foglalkozást?
-
Hogyan lehet gyorsan és könnyen tanulni játékokat?
-
Mit tanuljunk/tanítsunk, milyen sorrendben?
Azt nem ígérem, hogy ilyen sorrendben fogjuk „kivesézni” a dolgokat, csak azt, hogy igen.
Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály