Mi lehet az igazi oka annak, hogy a Blokus az utóbbi évek egyik legsikeresebb fejlesztése a táblajátékok sorában? (2003) Számos nemzetközi díjat be is zsebelt. Már kisiskolás kortól játszható, de matematikusok számára is komoly kihívást jelenthet!
Különlegessége abban is rejlik, hogy eredetileg négyszemélyes. Ez eléggé ritka a táblajátékok körében. Feltűnése óta a kereskedelemben megjelent a Blokus kétszemélyes, trigon (háromszöges) és térbeli változata is. Az első kettőt ismerem, ennek alapján mondom: az eredeti változat aligha múlható felül.
Az írásom elején feltett kérdésre válaszolva a következőkben látom a Blokus népszerűségének okát:
- Könnyen megjegyezhető szabályok
- Rendkívül változatos, kombinatív játék
- Stratégiai és taktikai megfontolások egyaránt szerepet játszanak az eredményes játékban
- Nagyobb csoport – maradandóbb közösségi élmény
- Látványos kivitelezés
Mit tehetnék még hozzá? Talán ezt:
- E játékhoz hozzárendelhető nagyszámú fejlesztési cél, amelyről lentebb írok…
- Sokat ígérő táblajáték… Mit értek ez alatt? Valójában csak egy a poliminókkal játszható táblajátékok közül. Számos különböző – főleg pentominókat használó – táblás létezik.
- Kooperatív módon is játszható: párok egymás ellen.
Alkotóelemek
Játéktábla: 20×20-as négyzettábla
Jelhordozók: 4×21 db – különböző színű – 1, 2, 3, 4, 5 egymáshoz oldalával illeszkedő négyzetlapocskákból álló sokszöglap (poliminó), amely éppen lefedi a négyzetrácsot.
Elnevezések
Monominó az 1, dominó a 2, trominó a 3, tetrominó a 4, pentominó az 5 és hexominó a 6 – oldalaival egymáshoz illeszkedő – kis négyzetlapból álló forma (alakzat, sokszög).
A Blokus a hexominót leszámítva tartalmazza az összes fajta mindegyik változatát. (Lásd ábra!)
A játék szabálya és célja
A játékosok pl. az óramutató járásával ellentétes irányba leraknak a táblára egy-egy elemet a saját színüknek megfelelően, az alábbi megkötésekkel:
- Kezdéskor kötelező mindenki számára a saját sarokmezőnek a lefedése.
- A soron következő lapocskákat az előzőleg lerakott valamelyik sajáthoz kell sarkosan (csúcsával) illeszteni. Oldalasan nem érintkezhetnek az egyszínű elemek. Más színű elemekhez azonban oldalasan is illeszkedhetnek. Természetesen egymást nem fedhetik a lapocskák. Vagy rövidebben: minden következő elemet csak a már korábban lerakott valamelyik ugyanolyan színű elemhez – csakis kizárólag sarokszomszédosan, oldalasan nem – kell letenni.
- Kimarad a további játékból az a játékos, aki már nem tudja egyik lapocskáját sem elhelyezni a táblán.
A Blokus játék célja, hogy minél kevesebb négyzetlap maradjon a táblán kívül. Tehát meg kell számolni a kimaradó elemek négyzetlapjait. Győztes az, akinél ez a szám a legkisebb.
Tanítási javaslatok
A szabálya annyira egyszerű, hogy nem feltétlenül igényel leegyszerűsítést. Azonban a nagyobb sikerélmény biztosítása érdekében kicsiknél megéri kötetlen formában kezdeni. Azaz, elhelyezhetik bárhová és bárhogyan a lapjaikat, törekedvén minél több lap lerakására. Játszható úgyis, hogy egyik pár a másik ellen. Ebben az esetben az együttműködés nemcsak a játékra, hanem a stratégiára is vonatkozik, persze ennek szóbeli megbeszélése nélkül. Ilyenkor a játék végén összeadódnak a párok négyzetlapjai.
Alkalmazás, avagy a Blokus oktatási, nevelési jelentősége
A kis, oldalszomszédos négyzetecskékből álló lapocskák (poliminók) – különböző színük és formájuk alapján – kitűnően megfelelnek a kicsik figyelmének felkeltésére és lekötésére. A Blokus matematikai játéknak is tekinthető, mert rajta keresztül olyan alapvető mértani fogalmakkal ismerkednek meg tapasztalati úton a gyerekek, mint oldal, csúcs, szög, sokszög, illeszkedés, lefedés, négyzet, terület, kerület, tükörkép, tükrözés, tengelyes és középpontos szimmetria, konvex-konkáv… A játék fejleszti a stratégiai érzéket, a kombinativitást és a térlátást. A Blokus alkalmas az oszthatóság, a terület, a kerület, a konvexitás jelentésének előkészítésére is. Alapvető számolási műveletek – összeadás, kivonás, szorzás – erősíthetők vele sikeresen. A látványos számképek révén pedig a számfogalom.
A lapok (vagy mezők) betűket is helyettesíthetnek, ezáltal anyanyelvi, idegen nyelvi feladványok készítésére is alkalmas ez a táblajáték: játék a betűkkel, keresztrejtvény készítés.
Türelemfejlesztés, önfegyelem: kivárom a soromat.
Fejlesztő kérdések:
- Fogalmazd meg, milyenek a „nehéz” elemek? Mutass közülük néhányat! (Rajzold le!)
- Sorold fel, miért előnyös a Blokus játékban a kisebb darabokat későbbre tartalékolni? (Kettős szerepe is lehet: meg tudok szabadulni tőle, és/vagy áthidalót jelent egy elzárt területre.)
- Hogyan módosítanád e táblajáték szabályát?
Ajánlott stratégia
- Nagy (pentominók) és „nehéz” elemektől megszabadulni
- Középre terjeszkedni
- Átjárókat építeni
- Ellenfelek területeit, poliminóit lezárni
Megvalósítási ötletek
A Blokus játékot legjobb megvásárolni, időnként elcsíphetünk egy-egy drasztikus árleszállítást. Elkészíthetők a poliminók kartonból, filcből, a tábla pedig keménypapírból. Ennek a házilag elkészített változatnak a hátránya, hogy az elemek könnyen elcsúsznak a táblán. Nehezítéssel – pl. többet egymásra ragasztva – már használhatóbbat kapunk eredményül.
Várom a jobbnál-jobb ötleteiteket, javaslataitokat! 🙂
Módosítások
Kipróbálhatjuk a Blokus kétszemélyes változatát a négyes táblán is. Vagy úgy, hogy kétféle színnel játszik mindkét játékos, vagy elkerítünk egy 14×14-es táblarészt a fennmaradó poliminók segítségével. Eredetileg a saroktól számított (5,5) mező elfoglalása kötelező.
Más-más megkötéseket is tehetünk a kezdésre vonatkozólag: pl. bizonyos kitüntetett mezők (szimmetrikusan) elfoglalása legyen kötelező. Tehát nem feltétlenül a sarokmező. Ilyenkor megvizsgálható, hogy az eredeti szabályhoz képest miben változik a nyerésre irányuló stratégia?!
Összegezve: a Blokus a fejlesztő táblajátékok sorában kiemelkedő jelentőségű. Olyan kiváló táblajátékokhoz hasonlítható, mint a Mancalák, a Dámák, a Sakkvariánsok, a Halmák…
Felhasznált és ajánlott irodalom:
Mészáros Mihály: Játsszunk táblajátékot! (PDF, 2012.)
Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály
Több lerakosgatós táblásnál (a Blokusnál különösen) ajánlott a szövet/vászon borítású tábla. Pl. a “kockás terítő”, azaz helyesen: négyzetmintás szövetből. Beválik az elcsúszkálás ellen. A tábla legegyszerűbben egy méretre vágott erősebb kartonlapra ráhajtogatva és alul pl. celluxxal rögzítve állítható be, ami egyszersmind kizárja a nem kívánt gyűrődést is. Méteráruként beszerezve néhány száz forintból 20-30 db készíthető. (Ja… és közben beszélgethetünk a súrlódásról…)
https://www.jatektan.hu/jatektan/00004/battlechips.html
https://www.jatektan.hu/jatektan/zz2007/amo_teriton.html
Visszajelzés: Táblás játékok a matematika órán, 3. rész – 5. osztály | meszaros-mihaly.hu
Visszajelzés: Gondolkodási és digitális kompetencia fejlesztése – táblajátékokkal | meszaros-mihaly.hu