Az Isola játék és tanítása

isola A játéktanítás elemei sorozat 0. része.

Cél:
Gondolkodási kompetenciák fejlesztése, a számolási és manuális készség erősítése, együttműködési készség…

Az Isola tanításáról:
A szabály után következő leírás csak egy lehetőség, nem kőbe vésett szabály… Szabad kihagyni belőle, összevonni, változtatni, kísérletezni, és a leírtakat mankónak, vezérfonalnak használni.

Ajánlott korosztály:
Alsósok. Azonban már érdeklődő óvodások is játszhatják. Kezdésre sem egy utolsó játék.

Az Isola rövid szabálya – lényegét fejezi ki, ha „beszorítósnak” nevezzük:

Eredetileg két személyes játék, de játszhatják többen is. Lépéskombinációs típusú, azaz 2 eltérő mozzanatból áll a lépés.

Jelhordozók:

1 -1 király eltérő színben, valamint elegendő blokkbábu (fal). (dekorkavicsok, korongok, gombok, ásványvizes kupak, kukoricaszemek, babszemek stb.) Tehát 3-féle jelhordozó.

Blokkbábu helyett valamilyen alátét is megfelelő, ez lehet söröskupak, kártyalap, számolókorong, falevél, bármilyen nem túl nagy alátét, lapos tárgy, persze elegendő számban. Már írtam régebben: így izgalmasabb, érdekesebb, pedig ugyanaz a játék.

Játéktábla:

Blokkbábu esetén bármilyen négyzet, téglalap alakú (Pl. 6×8-as), négyzetmezőkkel. Vagy hatszögtábla hatszögmezőkkel. Azonban más is megfelelő lehet.

Alátét használatánál mindegy a forma, egyszerűen csak olyan alátétekre van szükség, hogy eldönthető legyen: szomszédos-e két alátét, vagy nem? (Például egymással érintkezőek, vagy nincs közöttük másik korong, vagy számít a távolság…)

Szabály:

Kezdőállás: eredendően átellenes oldalon, szélső sorokban, szimmetrikusan elhelyezett 1-1 királybábu. Persze indulhat tetszőleges kezdőállásból is.

Lépés:

  1. fázis: egyet lépünk a királyunkkal bármelyik szomszédos, üres mezőre (alátétre). Igen, oldal- és sarokszomszédosra is.
  1. fázis: elhelyezünk egy blokkbábut, valamelyik üres mezőre, amely így foglalttá válik, nem lehet rá lépni. Átugrani meg végképp nem! 🙂

Megjegyzés: ha alátétekkel játsszuk, akkor a 2. fázisban elveszünk egyet a szabad alátétek közül.

A játék vége: veszít a soron következő játékos, ha már nem tud lépni. Könnyen belátható, hogy vesztés csak az első fázisban következhet be, mert a király utoljára elhagyott helyére mindig tudok tenni.

Részletes szabály

Az Isola tanításának elemei:

Szomszédos mezők tisztázása, keresése: sötétebbel jelölve a közös szomszédosak.

a) négyzetmezős táblán

isola

b) hatszögmezős táblán

isola hatszögtáblán

c) alátétes táblán

isola

Javasolt közösen (demótáblán, ha van): mutassátok meg, hogy ennek és ennek a mezőnek (bábunak) hány szomszédos mezője van? Tegyetek oda korongot (köveket)! Hányat sikerült találni?

Utána egyénileg, kiosztott táblákon hasonló gyakorlat.

Feladatlap 1:

Az alábbi táblákon a bejelölt mezőknek hány szomszédos mezői vannak? Jelöld be (színezd ki) a szomszédosakat, és írd be a számokat a bejelölt mezőkbe!

isola

Mik az észrevételeid? Hány szomszédos mezővel rendelkezik egy sarokmező, egy szélső (de nem sarok) mező? Egy belső (nem szélső) mező?

Megoldás:

isola

Hasonló, de most már részben üres táblán! A más színnel (pirossal) megjelölt mezőkbe írd be, hogy hány szomszédos, üres mezői vannak? (Hány helyre tud lépni innen a király?)

isola feladatlap

Feladatlap 2:

Ezen a részben teli táblán a színezett mezőkbe írd be, hogy innen hányféle módon léphet a király?

isola

Juss ki a kutyaszorítóból, a gyűrűből! Ha létezne ebben a játékban sorozatlépés, akkor melyik a legrövidebb útvonal A-tól Z-ig? Kösd össze lépésről lépésre a szomszédos mezőket! Hány lépésből áll az útvonal?

isola

isola

Bekerítettétek egymást! Hány lépésetek van külön-külön? Hogyan tudtok még mozogni? Rajzoljátok be lépésenként!

Hová érdemes blokkot elhelyezni? Az állásban ki nyer?

isola

Hány helyre tudsz még tenni falat? Melyiknek hová érdemes? Hová nem? Miért? Ki fog nyerni?

isola

Feladatlap 3:

A táblán elhelyezett királyok elkerítéséhez és/vagy elfogásához még hány faldarab hiányzik?

isola

Ebben az állásban hová érdemes lépned és hová nem? Hová érdemes falat raknod és hová nem?

Feladatlap 4:

Ha létezne lépéssorozat ebben a játékban, akkor hányféleképpen érkezhet A-ból Z-be a királyod? („menekülési” útvonalak keresése) Keress, rajzolj be ilyeneket!

isola

További felvethető kérdések még: 2 mezőnek (királynak) hány szomszédos mezője lehet összesen a 6×6-os táblán? Mennyi a legtöbb és mennyi a legkevesebb? Rajzold le!

Változatok kipróbálásra, továbbgondolásra:

Élő játék

A gyerek maga a „király”, vagy a „tábornok”. Gyerekek a „falak” is. Itt inkább „katonák”, akik el akarják fogni az ellenkirályt. Még jobb, ha két csapatra osztódnak, elegendő katonával mindkét részről. A „tábornok” odainti katonáját, és a megfelelő helyre irányítja. A szabályok ugyanazok.

Ceruzával, papíron:

  • A lépések sorrendjét írni! Például 0 kerül a királyok starthelyére, 1 az első lépés során elfoglalt mezőre és így tovább. X-ekkel jelölhetik a játékosok a fal (blokk) helyét.
  • A kettő vegyíthető is, ha csak néhány kavics van, akkor két különböző kavics a király, kell egy „hirtelenjében” megrajzolt tábla és X-ek a falak.

Egyéb:

  • Több király figurával játszani, az Amazonshoz hasonlóan. (Vagy 1-gyel?)
  • Erről már volt szó, de itt is szóvá teszem: nem árt többféle táblát használni! Hatszög-, háromszögmezősek, részben már blokkolt (foglalt) mezősek. Vagy rácspontos táblán, mint a Fanorona.
  • Tetszőleges kezdőállásból indítani a játékot: a játékosok maguk választják meg szabadon a kiinduló mezőt.
  • A falak között is van enyém-tiéd. Célszerű más-más színnel, vagy jelöléssel rajzolni a falakat (katonákat), mert ebben a változatban a mi falunk (katonánk) csak a játszótárs („ellenség”) királyának mozgását gátolják, a miénket nem. Tehát a saját falunkra rá is léphetünk (Vagy átugorhatjuk?) – ezért célszerű ceruzával (tollal) játszani.
  • Vagy egy másik – tisztán köves, nem ceruzás – változatban, ha saját katonám helyét veszem igénybe, akkor azt leveszem a tábláról. Ez az ára ennek a lépésnek.

Az előbbieket lehet kombinálni is, de túlbonyolítani nem szabad és csak az alapok ismerete, begyakorlása után!

Jó játékot!

Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom, benne a Játéktanítás elemeinek további részeivel:

 

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.