A táblajátékok tanításának 5 legfontosabb szempontja – 5. rész

5. Táblajátékok tanítása: Kísérletezés a szabálymódosítások terén és a játéktáblákkal (változatok kidolgozása)

7próba 2014.03.21 (44) Előbbiek esetén: kezdőállás, lerakás, lépésmenet, ugrás, ütés, cél módosítása, megváltoztatása.

Utóbbiak esetén: pl. méret, forma, kitüntetett mezők módosítása.

Új figura bevitele.

Rugalmasság: az eredeti szabály nincs kőbe vésve! Ha a szabályok nem terjednek ki minden részletre, megállapodás dönt.

7próba 2014.03.21 (51)

Táblajátékok tanítása közben a fentiek alkalmazása kiváló lehetőséget nyújt a kísérletezésre, a magasabb szintű gondolkodás (kritikai, kreatív) fejlesztésére. Ennek keretében fontos a gyerekek felelősségvállalása, önálló véleményalkotása, részünkről pedig ennek érdekében olyan nyitott kérdések feltevése, mint:

  • Mi történik akkor, ha ide lépek?
  • Melyik lépésem okozhatta a vesztemet (a nyereségemet)?
  • Mi történt volna, ha nem ezt lépem?
  • Mit változtatnál ezen az álláson?
  • Milyen furcsaságot fedeztél fel ebben az új játékban?
  • Meg tudod magyarázni, hogy miért nehéz játék a ? Vagy miért könnyű? Mégis, mi az érdekes benne?
  • Mi a véleményed az elmondottakról? (pontosítások, kiegészítések)
  • Szerinted igaza van …-nak, hogy ezt állítja …-ról? Indokold meg a válaszodat!
  • Hogyan tudnád érdekesebbé tenni, javítani ezt a játékot?
  • Hogyan tudnád többszemélyesre átdolgozni a szabályt?
  • Ezekkel a feltételekkel találj ki egy újat!
  • Szerinted működni fog így? Miért?
  • Hogyan fog működni ezen a táblán?

Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:

 

Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!

Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.