5. Táblajátékok tanítása: Kísérletezés a szabálymódosítások terén és a játéktáblákkal (változatok kidolgozása)
Előbbiek esetén: kezdőállás, lerakás, lépésmenet, ugrás, ütés, cél módosítása, megváltoztatása.
Utóbbiak esetén: pl. méret, forma, kitüntetett mezők módosítása.
Új figura bevitele.
Rugalmasság: az eredeti szabály nincs kőbe vésve! Ha a szabályok nem terjednek ki minden részletre, megállapodás dönt.
Táblajátékok tanítása közben a fentiek alkalmazása kiváló lehetőséget nyújt a kísérletezésre, a magasabb szintű gondolkodás (kritikai, kreatív) fejlesztésére. Ennek keretében fontos a gyerekek felelősségvállalása, önálló véleményalkotása, részünkről pedig ennek érdekében olyan nyitott kérdések feltevése, mint:
- Mi történik akkor, ha ide lépek?
- Melyik lépésem okozhatta a vesztemet (a nyereségemet)?
- Mi történt volna, ha nem ezt lépem?
- Mit változtatnál ezen az álláson?
- Milyen furcsaságot fedeztél fel ebben az új játékban?
- Meg tudod magyarázni, hogy miért nehéz játék a Gó? Vagy miért könnyű? Mégis, mi az érdekes benne?
- Mi a véleményed az elmondottakról? (pontosítások, kiegészítések)
- Szerinted igaza van …-nak, hogy ezt állítja …-ról? Indokold meg a válaszodat!
- Hogyan tudnád érdekesebbé tenni, javítani ezt a játékot?
- Hogyan tudnád többszemélyesre átdolgozni a szabályt?
- Ezekkel a feltételekkel találj ki egy újat!
- Szerinted működni fog így? Miért?
- Hogyan fog működni ezen a táblán?
Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály