Mi lehet annak a játéknak (még pontosabban játékcsaládnak) a titka, amelynek népszerűsége vetekszik a Dámáéval és az Amőbáéval? Amelyet a legtöbb gyerek és felnőtt kapásból kiválaszt játszani, akár ismeri, akár nem? És mindezt a versenyek motiváló légköre nélkül is! Kivéve a Hétpróbások Bajnokságát, ahol visszatérő kedvenc, mint egyik választható játék…
1. Egy ősi táblajáték – Mancala
A Mancala játékok közös lényege a valamelyik gödörből kivett kövek egyenkénti elszórása a játéktábla többi gödrébe bizonyos irány, szabály és cél szerint. A játék célja a kövek nagyobbik felének a begyűjtése saját gyűjtőbe.
A legismertebb – Bantumi (Kalah) – néven futó változat 3 pillérre épül: „ismétlő” szabály, „rablási” szabály és a „játék vége” helyzet. Mindegyik fontos elem, beépítése a taktikába játszmadöntő.
Az első kettőnél az utolsóként elszórt kavicsnak van jelentősége:
- ha az utolsónak elszórt kavicsom saját gyűjtőmbe érkezik, akkor ismét én következem (sorozatlépés, vagy ütés);
- ha az utolsóként elszórt kavicsom üres rekeszbe érkezik az én oldalamon, akkor ez a kavics és a vele szembeni rekesz tartalma a gyűjtőmbe vándorol (rablás, ütés).
A játéknak akkor van vége, ha egyik oldalon kiürülnek a rekeszek. Ekkor a megmaradt kövek ugyanennek az oldalnak a gyűjtőjébe kerülnek. Ez is rablásnak tekinthető.
A játék tanítása gyönyörűen felépíthető az előbbi szabályok alapján. Sokféleképpen variálható.
2. A Mancala (Bantumi) 10+1 dicséretes tulajdonsága – Miért vele kezdjél?
Igazi első gondolkodós-taktikai táblás játék, szoros kapcsolat fűzi a dobókockás szerencsejátékokhoz – körbejárás gödörbe szórással, vagy mezőérintéssel.
Miért vele kezdjél? Mert könnyen megtanulható (fokozatonként is), a gyerekek imádni fogják, fejleszti a gondolkodást, rögzül a számkép, folyamatosan számolnak. Sokféleképpen elkészíthető. Mi tehető még alkalmassá e játékra?
3. Matematikai gondolkodás és digitális kompetencia fejlesztése, avagy algoritmusok a Mancalában – Mancala taktika
Az algoritmusok felismerése és sikeres alkalmazása a legfontosabb a Mancalában, főleg a Bantumiban. Ez a sikeres játék feltétele, mert a taktika erre épül. A kötetlen játékon kívül mindez fejleszthető feladatokkal is, amely a játékerő fejlődésére is komoly hatással lehet. A mintapéldák, feladatlapok ezt és az algoritmusos gondolkodást erősítik..
Márpedig az algoritmusoknak, az algoritmusos gondolkodásnak a hétköznapi élet problémáinak megoldásában is központi szerepe van (Könyvajánló: Gács Péter – Lovász László: Algoritmusok).
4. Mancalák
Kisebbeknek, picuriknak, ovisoknak, gyakorlottabbaknak… Újabb ötletek az elkészítéshez, kövek helyett
Játékszabály variációk kipróbálásra. Feladványok elemzése. Rejtvények, mintafeladatok tehetséggondozásra, gondolkodásfejlesztésre
Analógiák, kapcsolatok az ókori egyiptomi matematikával, számolási eljárásokkal, alsósoknak is
5 gondolatébresztő mintafeladat
Szorzás az ókori Rómában
Dobókockás Mancala piciknek
A Mancala legegyszerűbb, működő megvalósítása
BŐVEBBEN>> harmadik (középső) link!
5. Mancala matek
8 darab Mancala-logikai, számolós feladat az 50 táblajáték-matematikai feladatból (LETÖLTÉS)
Egy példa:
A 2×3-as (2×4, 5, 6) tábla C rekeszéből elszórsz a) 7 b) 13 c) 30 követ. Mennyi jut belőle ellenfeled, mennyi a saját térfeledre (rekeszeidbe)? Mennyi jut a gyűjtődbe? (Készíts táblázatot!)
6. Táblás játékok a matematika órán – 5. osztály, 1. rész
A táblajáték-matematika 3 szintje a matematika tanításában:
- ráhangolás, levezetés
- a játék csak eszköz
- a játék(szabály) része a matematikai tartalomnak
Hasznosítható ötlet matekórára: maradékos osztás
7. Fejlesztő táblajátékok: Mancala-Bantumi 1.
Villámfeladatok: alapállások, rejtvények az ismétlési és rablási szabály felismerésére, gyakorlására, lépési (szórási) algoritmusok. Matematikai tehetséggondozásra és a játékerő fejlesztésére érdemes kipróbálni!
8. Mancala – a Wari (Oware) változat
Az afrikai kontinens egyik legelterjedtebb variánsa. Nemrégiben, kb. 3 évvel ezelőtt ismertük meg a gyerekekkel ezt a változatot, és most már a Bantumi változat mellett használjuk a hejőkeresztúri iskolában. Már két alkalommal is, egyike volt a „hétpróbás” játékoknak.
Ebben is az utolsóként elszórt kavicsé a főszerep, hogy hová kerül. A Bantumitól lényeges az eltérés abban, hogy egyik gyűjtőbe sem teszünk szórás alkalmával, még a sajátunkba se. Hogy történik akkor a kavicsgyűjtés, az ütés? Hogy tehetünk szert pontokra? Ha az ellenfél oldalán ez a bizonyos utolsó kő 2-re, vagy 3-ra növeli a rekeszben a kövek számát, akkor az már a miénk. Ha ez a közvetlenül megelőzőkre is igaz, akkor azok is.
9. Wari-Matek
5 matekfeladat a Warihoz, itt az egyik:
Az ábrán látható állásban elszórjuk a D-ben lévő köveket. A lépés befejezése után hogyan változik a kövek száma mindkét oldalon?
10. Mankala, Afrika ősi táblajátéka
„Az ősi mankala játék eredete homályba vész. A világ legrégibb (stratégiai) táblajátékának is mondják, sok száz néven ismerik és több tucat változatát játsszák Afrikában, Ázsia egyes részein, a Nyugat-Indiai szigeteken és Dél-Amerikában is.”
„A mankala mára az Egyesült Államokba és Nyugat-Európa több országába is eljutott és rövid időn belül népszerűvé vált.”
„R. C. Bell, a játéktörténet brit szaktekintélye a warinak, vagy owarénak nevezett változatot a világ kilenc legjobb játéka közé sorolta.”
Nyiredy Barbara és Tokaji Zsolt rendkívül részletező, alapos írása bemutatja a mankala névváltozatait, eredetét, kitér a játék oktatási jelentőségére, kiemelve a számtanban tapasztalható hasznokra, a hozzá kapcsolódó szokásokra, hagyományokra is.
Ezt követően több variánst ismertet, megkülönböztetvén a két-, három- és négysoros változatokat. A megértést elősegítvén mintajátszmákkal is találkozhatunk a cikkben.
Néhány játék a felsoroltakból: wari (oware), ayo, kpó, okwe, giuti, woaley, hagyományos woaley, omweszo, bao szuahéli.
Legvégül irodalomjegyzék – internetes források is –, majd a mintajátszmákhoz tartozó ábrasorozat zárja a kimerítő prezentációt.
11. Mankala típusú játékok, avagy a jóstáblától a modern fizikáig
A mankala sokféle típusa: Egyiptomban wari és mankala, Ghánában ba-awa, Etiópiában baré, Kelet-Afrikában gabata, Zimbabwéban chisolo, Sri Lankán ballanguli…
A játék egyik lehetséges eredete: rituális szertartások része. A wari egy másik, lehetséges szabálya. Az egyes változatok vázlatos bemutatása: három- és négysorosoké is.
Magyarországi fából faragott mankala emlékek különböző múzeumokban: Győr, Balatonederics, Kecskemét, Szombathely. Cseresznye, szilva és diófából készített készletek a játszóházak részére.
A mankala szerepe az oktatásban: logikai készségek, fejszámolás, kombinációk, a modern fizikában az entrópia szemléltetéséhez…
Szabó Csilla gyógypedagógus, mozgásterapeuta szerint:
- Az iskolás kort megelőzően és kisiskolás korban is rendkívül jó játék. Tapasztalatai szerint szívesen játszik vele mindenféle vérmérsékletű gyerek. Sajátos nevelési igényű gyerekek is.
- Megerősíti a számfogalmat, fejleszti a finommotorikát, a téri tájékozódást.
- Segíti a sorba rendezési készség fejlődését.
- Növeli a figyelmet.
- A kézügyesség fejlesztésére sajátos módon hasznos.
- Stratégia kialakítására készteti a játékosokat.
- Kisebbeknél lehetséges a játék egyszerűsítése, például először kevesebb kaviccsal.
Kiegészítő gondolat: nemcsak a logikai készségekre hat pozitív módon, hanem az érzelmi-akarati tulajdonságokra is.
12. Mancala
A mancala, mint játéktípus: szabályok, cél, kellékek, rövid története.
Még több témába vágó írás és folyamatosan frissülő tartalom:
Tetszett a bejegyzés? Ha igen, oszd meg másokkal is!
Ezt az anyagot bárki felhasználhatja, terjesztheti – egy feltétellel: ha szerzőként feltünteti a nevemet! Mészáros Mihály